لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

رئیس جمهور ارمنستان خواهان حل بحران این‌کشور از راه مذاکره شد


آرمن سارگسیان رئیس جمهور ارمنستان
آرمن سارگسیان رئیس جمهور ارمنستان

آرمن سارگسیان رئیس جمهور ارمنستان که با رئیس جمهور سابق سرژ سرکیسیان هیچ رشتۀ ندارد دیروز ۱۹ اپریل اظهار داشت که یگانه راه حل این بحران مذاکراه و احترام دوجانبه می‌باشد.

رئیس جمهور در اعلامیه نشر شده خود گفته‌است، به‌حیث رهبر این کشور از دو طرف می‌خواهد که برای خاتمه دادن به وضعیت کنونی و به هدف پیدا کردن یک راه حل مناسب با همدیگر مذاکره کنند.

آرمن سارگسیان در مورد اعتراضات علیه تعیین شدن سرژ سرکیسیان بحیث صدراعظم این کشور به وضاحت صحبت نکرده‌است.

اما با وصف این تقاضای رئیس جمهور امروز صبح در ایروان پایتخت ارمنستان صدها نفر به سرک‌ها بر آمده و به اعتراضات خود دوام دادند.

آن‌ها می‌گویند که سرژ سرکیسیان می‌خواهد قبضه خود را به قدرت ادامه بدهد.

نیکول پاشینیَن رهبر اپوزیسیون در پارلمان رهبری این تظاهرات را به عهده دارد.

پاشینین دیروز به تقریباً ۱۰ هزار مظاهره کننده در چار راهی جمهوریت در ایروان سخنرانی کرد و از آن‌ها خواست که امروز راه‌های ترافیکی را مسدود کنند.

پولیس ضد شورش دیروز ۱۹ اپریل در برخوردها با مظاهره کننده‌گان حدود ۱۲۰ مظاهره کننده را بازداشت کرد و نظر به خبرها امروز صبح باز هم ۱۶ نفر دیگر از مظاهره کننده‌گان دستگیر شده‌اند.

پولیس دیروز بعد از آن مظاهره کننده‌گان را بازداشت کرد که آن‌ها در مقابل بنا‌های دولتی جمع شده و راه بیرون شدن مقامات را بسته کرده بودند که این تقاضای دیروز صبح رهبر اپوزیسیون پاشینین بود. آنها می‌خواستند مانع اشتراک وزرای کابینه در اولین اجلاس سرژ سرکیسیان به‌حیث صدراعظم شوند. هر چند این اجلاس دیروز بعد از ظهر برگزار شد، ولی مظاهره کننده‌گان دوباره به چار راهی برگشتند که پولیس در آن جابجا شده بود.

سخنگوی پولیس گفت که تمام افراد بازداشت شده به مراکز پولیس برده شده و اگر در ظرف سه ساعت آزاد نشوند معلوم می‌شود که به‌جرم جنایی متهم شده‌اند.

ایالات متحدۀ امریکا از هر دو طرف خواسته‌است که از مدارا کار بگیرند و ازخشونت جلوگیری کنند.

روسیه گفته‌است که قانون نباید پای مال شود.

رئیس اداره دموکراسی و حقوق بشر در وارسا از رئیس جمهور ارمنستان خواسته‌است در رابطه با تظاهرات مردم در این‌کشور حق آزادی مظاهرات صلح آمیز را ضمانت کند.

او در مورد خبرهای خشونت پولیس علیه مظاهره کننده‌گان اظهار نگرانی کرده‌است.

باید گفت که مظاهرات در ارمنستان بعد از آن آغاز شد که در ۱۳ اپریل پارلمان ارمنستان سرژ سرکیسیان را بحث صدراعظم این کشور تصدیق نمود. او قبل از این رئیس جمهور ارمنستان بود.

XS
SM
MD
LG