لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

ایران و روسیه محور گفتگوهای وزیر خارجه امریکا و سرمنشی ناتو!


مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا (چپ) با ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو
مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا (چپ) با ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو

مایک پومپئو وزیر امور خارجه امریکا که تازه به کار آغاز کرده دیروز جمعه با منشی عمومی ناتو و وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل پاتخت بلجیم ملاقات کرد.

وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید، با آن‌که ایالات متحدۀ امریکا در مورد بیرون شدن موافقتنامه قدرت‌های جهان در مورد برنامه هسته‌ای ایران کدام تصمیم نگرفته، اما در صورتی‌که در موافقتنامه هسته‌ای با ایران کدام تغییر نیاید، باقی ماندن امریکا به این موافقتنامه محتمل به نظر نمی‌رسد.

مایک پومپئو که در نشستی در بروکسل سخنرانی می‌کرد گفت، تا کنون هیچ فیصله نشده‎است. اما اگر تغییراتی بزرگ به موافقتنامه وارد نشود و نواقص آن رفع نگردد، به نظر نمی‌رسد که رئیس جمهور دونالد ترمپ پس از ماه می به این موافقتنامه متعهد باقی بماند.

مایک پومپئو
مایک پومپئو

وی افزود:

"باور دارم که در سفرم در شرق میانه روی این موضوع بحث صورت می‌گیرد. ما تنها روی نگرانی‌هایی‌که مکرراً از سوی رئیس جمهور ترمپ یاد می‌شود گفتگو نمی‌کنیم، بلکه در مورد رفع نواقص و تصحیح اشتباهاتی نیز بحث می‌کنیم که رئیس جمهور ترمپ به آن اشاره کرده‌است."

مایک پومپئو از جمله کسانی است که از ابتدا با موافقتنامه اتُمی ایران مخالفت داشت و آن را شدیداً انتقاد کرده بود.

ایران با شش کشور مقتدر جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی موافقه کرد که در بدل متوقف کردن برنامه غنی سازی یورانیم اش، تعزیرات اقتصادی بالای تهران کاهش یابد.

مایک پومپئو که تازه به‌حیث وزیر خارجه امریکا به کار آغاز کرده هم‌چنان روسیه را متهم کرد که در تلاش تخریب دموکراسی غربی است.

آقای پومپئو به این موضوع اشاره کرد که کشورهای عضو سازمان ناتو در مورد فعالیت "پُر از تشدد" روسیه موقف مشترک را انتخاب کردند.

وی گفت:

"روسیه به متحدین و شرکای ناتو هم تهدید به شمار می‌رود و هم تلاش می‌کند که بنیاد دموکراتیک غربی را تخریب کند. در روش و اعمال روسیه که قابل تحمل نیست، ناتو نسبت به هر زمان دیگر تحکیم یافته‌است. ایالات متحدۀ امریکا واضح ساخت که اگر مسکو اقدامات خود را تغییر نداده و مطابق قوانین بین‌المللی عیار نسازد، ناتو روابط خود را با روسیه عادی نمی‌کند."

وزیر خارجه امریکا در واکنش به دیدار رهبران کوریای شمالی و جنوبی به این دو کشور به‌خاطر برداشتن گام‌های تاریخی‌شان تبریک گفت.

مایک پومپئو گفت، بدون اصرار رئیس جمهور دونالد ترمپ امکان دیدار رهبران کوریای شمالی و جنوبی به حقیقت نمی‌انجامید.

رؤسای جمهور کوریای شمالی و جنوبی دیروز جمعه با هم ملاقات کردند.

XS
SM
MD
LG