لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

نگرانی چین و روسیه در پیوند به اظهارات ترمپ در مورد توافق‌نامه هسته‌ای ایران!


چین بار دیگر از توافق‌نامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با شش قدرت بزرگ جهان حمایت کرده‌است.

وانگ یی وزیر خارجۀ چین در جریان دیدار از راوندا در یک مکالمۀ تیلیفونی روز شنبه به محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود گفت که از تطبیق توافق‌نامه انحراف صورت نگرفته بلکه به گزارش خبرگزاری شینهوا او افزوده که این توافق با برخی از عوامل پیچیدۀ جدید رو‌به‌رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از وانگ یی نقل قول شده که ادامۀ تطبیق توافق‌نامه هسته‌ای مسئولیت همه طرف‌های دخیل و یک آرزوی جامعه بین‌المللی بوده‌است.

پیش از این در نخستین واکنش رسمی به خواسته‌های تازه رئیس‌ جمهور امریکا در باره توافق‌نامه جامع هسته‌ای موسوم به برجام، وزارت خارجه ایران روز شنبه در بیانیه‌ای تأکید کرد که «نه اکنون و نه در آینده هیچ تغییری» را در توافق‌نامه اتمی نخواهد پذیرفت.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس‌جمهور امریکا، روز جمعه کاهش تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد اما همزمان گفت: "این آخرین باری است که رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند و ایرادهای این توافق‌نامه باید برطرف شوند."

آقای ترامپ روز جمعه هم‌چنین هشدار داد که "یا ایرادهای فاجعه‌بار این توافق‌نامه باید تصحیح شوند یا ایالات متحده از این توافق‌نامه خارج می‌شود."

چین و روسیه در این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند.

سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجۀ روسیه دیروز ۱۳ ماه جنوری در مسکو گفت که کشورش از اقدامات تازۀ ایالات متحدۀ امریکا نگران شده‌است.

او افزود که روسیه به این باور است که ایالات متحده امریکا پیشاپیش در داخل تصمیم گرفته که از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران بیرون رود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه

به اساس گزارش، ریابکوف گفته‌است که این می‌تواند یکی از اشتباه‌های بزرگ سیاسی واشنگتن و یکی از محاسبه‌های نادرست پالیسی ایالات متحدۀ امریکا باشد.

در این حال، نیکی هیلی نمایندۀ دایمی امریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با اشاره به تصمیم دونالد ترمپ در مورد تمدید چهار ماهه رفع تحریم‌های ایران، تأکید کرد که امریکا "رفتارهای خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران" را تحمل نخواهد کرد.

توافق‌نامه هسته‌ای جامع میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان، امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و جرمنی در سال ۲۰۱۵ امضا شد.

به اساس این توافق‌نامه، برخی از تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی از روی تهران در بدل توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش برداشته شدند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG