لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

مسئولین و وکلا: طالبان در شمال بالای بیش از ده ولسوالی حمله کردند


برخی اعضای شورای ولایتی و شورای ملی با انتقاد از حکومت می‌گویند، نهاد‌های امنیتی نتوانسته‌اند تا جلو حمله‌های طالبان را در بخش‌های از شمال کشور بگیرند.

نظر به گفته برخی اعضای شورای ملی و شورای ولایتی، از آغاز عملیات «الخندق» که طالبان هفته گذشته راه اندازی کرده‌اند تا حال بیش از ده ولسوالی در شمال افغانستان مورد حملات این گروه قرار گرفته‌اند.

فتح الله قیصاری نماینده مردم فاریاب در ولسی جرگه روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، ولسوالی‌های بلچراغ، گرزیوان و المار از بخش‌های اند که طالبان بر آن‌ها حمله کرده‌اند.

به گفته وی، در جریان این حملات طالبان توانستند با کشتن یک قوماندان محلی بخش‌های از ولسوالی المار را تصرف کنند.

وی می‌گوید:

"در ولایت فاریاب اخیراً بیشتر حمله‌های طالبان در منطقه سرحوض بود، فعلاً طالبان در ولسوالی المار تحرکات بیشتر دارند و فعلاً طالبان نزدیک ولسوالی شده‌اند."

اما در ولایت کندز در شمال شرق افغانستان طالبان حمله‌های‌شان را بالای ولسوالی‌های دشت ارچی و قلعه زال آغاز کرده‌اند.

امر الدین ولی عضو شورای ولایتی کندز
امر الدین ولی عضو شورای ولایتی کندز

امر الدین ولی عضو شورای ولایتی کندز روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت:

"از آغاز عملیات الخندق طالبان این گروه بالای ولسوالی دشت ارچی بالای یک پوسته اردوی ملی حمله کردند که تقریباً دوازده منسوب اردوی ملی شهید شدند، بعداً بالای ولسوالی قلعه زال حمله کردند که وارد بازار آقتیپه شدند."

این در حالیست که پنج روز پیش گروه طالبان با نشر یک اعلامیه از آغاز عملیات بهاری‌شان به نام «الخندق» خبر دادند.

وزارت دفاع افغانستان پس از نشر این اعلامیه این عملیات را نمایشی و تبلیغاتی خواند.

عملیات بهاری طالبان در حالی آغاز می‌شود که به گفته مقام‌های امنیتی افغان، نظامیان کشور در تمام بخش‌های کشور برای سرکوب مخالفان مسلح دولت آماده‌اند.

از سوی هم در ولایت بدخشان، عبدالله ناجی نظری عضو شورای ولایتی این ولایت ادعا می‌کند که در جریان عملیات طالبان این گروه بالای ولسوالی‌های کوهستان، راغستان و تیشکان حمله کرده‌اند.

به گفته وی، طالبان در جریان حمله بخشی از ولسوالی تیشکان را تصرف کرده‌اند.

نظری ادعا می‌کند که ولسوالی‌های تگاب، درایم و ارگو نیز زیر تهدید حمله‌های طالبان قرار دارند.

در همین حال خلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت تخار روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، حمله‌های طالبان در ولسوالی‌های ینگی قلعه و شکمش عقب زده شده و اما این گروه دو پوسته را در ولسوالی خواجه غار تصرف کرده‌است.

اما در ولایت بلخ مسئولان محلی ادعا می‌کنند که در عملیات نیرو‌های افغان نزدیک به صد طالب مسلح در روز‌های اخیر کشته شده‌اند.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، حملات طالبان بالای ولسوالی‌های چهاربولک و چمتال عقب زده شده و در روز‌های نزدیک قریه جات این دو ولسوالی به گونه کامل از تصرف این گروه خارج خواهند شد.

همزمان با این وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، نظامیان افغان در واکنش به عملیات طالبان، ۱۲ عملیات را در ۱۱ ولایت افغانستان راه اندازی کرده‌اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، در ۲۴ ساعت اخیر حدود ۱۰۰ تن از مخالفان مسلح دولت در جریان عملیات قوای افغان، کشته شده‎اند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی افزود:

"عملیات‌های ما در بلخ، تخار، بادغیس، هلمند، کندهار، ارزگان، غزنی، پکتیا، خوست، لوگر و برخی ولسوالی‌ها در لغمان و کاپیسا با موفقیت ادامه دارند."

افزایش حمله‌های طالبان و عدم توجه نهاد‌های امنیتی در جلوگیری این حملات روز یک‎شنبه در نشست عمومی مشرانو جرگه نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه در نشست عمومی گفت، حکومت باید تدابیر جدی را برای عقب زدن حمله‌های طالبان روی دست بگیرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG