لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

مایک پومپئو: امریکا یک پلان وسیع برای مقابله با تهدیدات ایران دارد


مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا می‌گوید ایالات متحده یک پلان وسیع برای مقابله با تهدیدات ایران دارد.

مایک پومپئو ناوقت دیروز وارد اسرائیل شد و با بنیامین نتانیاهو صدراعظم آن کشور ملاقات کرد.

وی قبل از این ملاقات گفت، صحبت‌های وی با نتانیاهو روی پرخاشگری روز افزون ایران در شرق میانه متمرکز خواهد بود.

پومپئو بعد از صحبت با نتانیاهو در یک کنفرانس مشترک خبری حضور یافته از پلان کشورش برای مقابله با تهدیدات ایران سخن گفته و ابراز داشت که رئیس جمهور ترمپ یک پلان وسیع برای ایران دارد که برای مقابلۀ مکمل با تهدیدات از سوی ایران دیزاین شده‌است.

وی خطاب به صدراعظم نتانیاهو گفت:

"اکثر صحبت‌های ما چنانچه شما گفتید، بر ایران متمرکز بود. همکاری قوی با متحدین مانند شما برای تلاش‌های ما جهت مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و مخرب ایران در شرق میانه و در واقعیت تمام جهان ضروری است. ما از تشدید تهدیدات ایران در برابر اسرائیل و تلاش‌های ایران برای داشتن نفوذ در منطقه عمیقاً نگرانیم."

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل گفت، جلو پرخاشگری ایران باید گرفته شود.

بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

وی افزود:

"ایران باید متوقف شود، تلاش‌های این‌کشور برای دستیابی به بمب‌های هسته‌ای باید متوقف شود. پرخاشگری ایران باید متوقف شود و ما متعهد هستیم با هم یکجا این‌کشور را متوقف سازیم."

وزیر خارجه امریکا قبل از ورود به اسرائیل در ریاض بود و با سلمان پادشاه سعودی و همتای سعودی‌اش عادل الجبیر دیدارهای داشت.

مایک پومپئو و عادل الجبیر حین کنفرانس مطبوعاتی در ریاض
مایک پومپئو و عادل الجبیر حین کنفرانس مطبوعاتی در ریاض

پومپئو در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای سعودی‌اش، ایران را حامی تروریزم خوانده و گفت:

"ایران در واقعیت بزرگ‌ترین حامی تروریزم در جهان است و ایالات متحده مصمم است یقینی سازد که ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست نیابد."

این در حالیست که جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترمپ در مصاحبۀ که دیروز با فاکس نیوز داشت گفت، رئیس جمهور ترمپ تا حال در مورد خروج یا باقی ماندن در موافقتنامه هسته‌ای ایران تصمیم نگرفته‌است.

جان بولتون
جان بولتون

​از سوی دیگر دفتر ترزا می صدراعظم بریتانیا دیروز با نشر اعلامیۀ گفت، خانم می، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی توافق نموده‌اند که موافقتنامۀ هسته‌ای با ایران بهترین راه توقف برنامه هسته‌ای تهران است ولی افزوده‌است، شاید نیاز به وسیع‌تر شدن این موافقتنامه و شامل شدن بعضی مسایل دیگر در آن به شمول راکت‌های بالیستیک موجود باشد.

بر اساس اعلامیه، سه رهبر هم‌چنان توافق کرده‌اند که به همکاری‌های نزدیک‌شان با هم‌دیگر و ایالات متحده جهت برخورد با تهدیدات ایران ادامه دهند.

قابل ذکر است که انتظار می‌رود وزیر خارجه امریکا بعد از دیدارش از اسرائیل، راهی اردن شود.

XS
SM
MD
LG