لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

اتحادیه اروپا تلاش‌ها را برای نجات توافق‌نامه هسته‌ای ایران آغاز کرده‌است


اتحادیه اروپا تلاش‌ها را در زمینه نجات موافقتنامه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان آغاز کرده‌است.

اتحادیه اروپا می‌خواهد که پلان بدیل‌اش را در جهت نجات موافقتنامه هسته‌ای ایران هفته آینده به دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا پیشکش کند.

اما برخی منابع در اتحادیه اروپا در عین حال گفته‌اند که اگر ایالات متحده از این موافقتنامه بیرون شود، این اتحادیه در نظر دارد که روابط تجارتی‌اش را با ایران حفظ کند.

رئیس جمهور دونالد ترمپ موافقتنامه هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۵ میلادی میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان امضا شد، یک فاجعه خوانده‌است.

آقای ترمپ هشدار داده‌است که اگر الی ۱۲ ماه می نقایص درین موافقتنامه اصلاح نشود، امریکا را از آن بیرون خواهد کرد.

اما بریتانیا، جرمنی و فرانسه تلاش‌ها را آغاز کرده‌اند تا با وزارت خارجه امریکا به یک توافق دست یابند و به قصر سفید یک موافقتنامه جداگانه سیاسی را که بر اساس آن در برابر ایران موقف شدیدتر اتخاذ خواهد شد ارائه کنند.

شش منبع در اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که هر چند مطمین نیستند که تلاش‌های‌شان نتیجه بدهد اما آن‌ها می‌گویند که اتحادیه اروپا در عین حال درین مورد هم کار می‌کند که در صورت ناکام شدن تلاش‌ها ، تأثیرات ناگوار آن را محدود سازند.

اتحادیه اروپا می‌خواهد که رئیس جمهور دونالد ترمپ را قناعت بدهد که این اتحادیه از برنامه راکت بالیستیک تهران و هم‌چنان از نفوذ ایران در سوریه و یمن جلوگیری خواهد کرد.

در حالی‌که اختلاف‌ها میان اروپایی‌ها و امریکایی‌ها بر سر مسئله ایران کاهش یافته‌است، آن‌ها تلاش می‌کنند که به یک توافق برسند تا محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران افزایش یابد.

یک دیپلومات ارشد اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفته‌است که آن‌ها در راستای دریافت چنین یک فورمول تلاش می‌کنند که به توقعات امریکا پاسخ بدهد و در عین حال موافقتنامه از بین نرود.

این اظهارات مقام‌های اروپایی در حالیست که جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیروز گفت که کشورش در ارتباط به موافقتنامه هسته‌ای آماده هیچ نوع معامله نیست.

بریتانیا، جرمنی و فرانسه گفته‌اند که اگر امریکا از موافقتنامه هسته‌ای ایران خارج شود، آن‌ها در آن باقی می‌مانند و تلاش می‌کنند که معامله تجارتی با ایران را حفظ کرده و گسترش دهند.

روابط میان ایران و اتحادیه اروپا پس از آن بهبود یافت که طبق موافقتنامه هسته‌ای، بخش اعظم از تحریم‌ها بر ایران دُور شدند.

XS
SM
MD
LG