لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

اداره ثبت احوال نفوس: حدود یک میلیون تن تذکره ورقی اخذ کرده‌اند


اداره ثبت احوال نفوس کشور می‌گوید، از آغاز جریان کمپاین ملی توزیع تذکره ورقی تا کنون یک میلیون تن این تذکره را اخذ کردند.

اداره ثبت احوال نفوس کشور می‌گوید، در نظر دارند تا در جریان کمپاین ملی توزیع تذکره ورقی برای ده میلیون تن تذکره توزیع کنند.

روح الله احمدزی سخنگوی این اداره روز یکشنبه «۱۶ ثور ۱۳۹۷» به خبرنگاران گفت، این تذکره به کسانی داده می‌شود که تذکره ندارند یا تذکره‌شان گم و فرسوده است.

وی گفت، تا کنون در جریان کمپاین ملی یک میلیون کس تذکره ورقی اخذ کردند.

او افزود:

"از ماه دلو سال گذشته که کمپاین توزیع تذکره ورقی آغاز شده تا کنون در تمام کشور در ولسوالی‌ها و مرکز ولایات حدود یک میلیون تذکره توزیع شده‌است."

کمپاین ملی توزیع تذکره ورقی در اواسط ماه دلو ۱۳۹۶ آغاز شد که در جریان دو ماه اول ۲۳۶ هزار تن، در ماه حمل ۲۰۰ هزار و در ماه ثور ۵۵۰ هزار تن تذکره دریافت کردند.

شماری از اعضای ولسی جرگه و نهاد‌های مدنی نگرانی می‌کنند که در این کمپاین تقلب شده و یک فرد چندین تذکره دریافت کرده‌است.

اما روح الله احمدزی سخنگوی اداره ثبت احوال نفوس کشور این سخن را نمی‌پذیرد و می‌گوید اگر در این زمینه اسنادی موجود باشد باید با آن‌ها شریک شود.

از سوی هم آرین یون یک عضو ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی از این اقدام حکومت استقبال می‌کند و می‌گوید توزیع تذکره برای حکومتداری خوب یک اصل مهم است.

آرین یون
آرین یون

او افزود:

"این وظیفه هر افغان است که برای توزیع تذکره کار کند، هرکسی‌که تذکره داشته باشد می‌تواند به تمام معنی نقش مثبت داشته باشد به‌خصوص برای انتخابات مهم است، افغان‌ها از این اقدام حکومت می‌ستایند، ممکن برخی کسان تقلب کنند که حکومت باید به آن توجه جدی کند."

با این همه روز پنجشنبه گذشته روند توزیع تذکره الکترونیکی رسماً اغاز شد و رئیس جمهور نخستین تذکره را دریافت کرد.

اداره ثبت احوال و نفوس می‌گوید، تا کنون ۲۰۰ تن تذکره الکترونیکی دریافت کرده و ۲ هزار تن دیگر به این روند ثبت نام کردند.

آقای احمدزی می‌گوید، این پروسه به زودی از ارگ بیرون شده و یک مرکز دیگر در کابل باز خواهد شد و بعداً به ولایات دیگر منتقل می‌شود.

این در حالیست که چندی پیش بالای یک مرکز توزیع تذکره در قلعه ناظر در مربوطات حوزه ششم امنیتی شهر کابل حمله انتحاری صورت گرفت که ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

اداره ثبت و احوال نفوس می‌گوید، تدابیر امنیتی مراکز توزیع تذکره سختتر شده‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG