لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

ترمپ: از سرگیری برنامه هسته‌ای، ایران را با عواقب جدی روبه‌رو خواهد کرد


رئیس جمهور امریکا به ایران در مورد از سرگیری برنامه هسته‌ای‌اش هشدار داد.

دونالد ترمپ یک روز پس از اعلام تصمیم نهایی‌اش در مورد خروج از توافق‌نامه هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی، به تهران هشدار داد که برنامه هسته‌‌ای‌اش را از سر نگیرد.

آقای ترمپ دیروز به خبرنگاران در قصر سفید گفت:

"من به ایران توصیه می‌‌کنم تا برنامۀ هسته‌ای‌اش را از سر نگیرد. من به آن‌ها قویاً توصیه می‌کنم. اگر دست به چنین کاری بزنند با عواقب جدی روبه‌رو می‌‎شوند."

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

توافق‌نامه هسته‌ای ایران در جولای ۲۰۱۵ میلادی میان ایران، ایالات متحده امریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و جرمنی امضاء شد.

بر اساس این توافق‌نامه ایران برنامه هسته‌ای‌اش را در بدل رفع تحریم‌های اقتصادی بالای آن کشور محدود ساخت.

خروج امریکا از توافق‌نامه هسته‌ای ایران، واکنش‌های تند ایران و هم‌چنان کشورهای عضو این توافق‌نانه را در پی داشت.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ارشد مذهبی ایران دیروز طی سخنرانی در تهران به تصمیم امریکا برای خروج از توافق‌نامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت:

"رئیس جمهور امریکا حرف‌های سبک زد که شاید بیش از ۱۰ دروغ در آن بود، در این حرف‌ها از خروج توافق‌نامه تا تهدید به حکومت و مردم ایران جا داشت. من به نماینده‌گی از مردم ایران می‌گویم، آقای ترمپ شما اشتباه می‌کنید."

آیت‌الله علی خامنه‌ای
آیت‌الله علی خامنه‌ای

از سوی دیگر روسیه در مورد تصمیم اخیر امریکا در مورد توافق‌نامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌است.

فرانسه تصمیم ترمپ در این رابطه را اشتباه خوانده‌ و جرمنی گفته‌است که کشورش با توافق‌نامه هسته‌ای ایران متعهد باقی می‌ماند.

رئیس جمهور ایران به سفیران این کشور در روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و جرمنی هدایت داده تا هفته جاری در مورد باقی ماندن این کشورها در توافق‌نامه هسته‌ای گفتگو کنند.

XS
SM
MD
LG