لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

جواد ظریف با همتای چینایی‌اش روی توافق‌نامه هسته‌ای گفتگو کرد


وزرای خارجه ایران و چین
وزرای خارجه ایران و چین

جواد ظریف وزیر خارجه ایران به چین رسیده است.

آقای ظریف ناوقت دیروز یک‌شنبه بعد از ملاقات با همتای چینایی‌اش وانگ‌یی در پیکینگ به خبرنگاران گفت:

"با دیدارها از چین و کشورهای دیگر ما قادر خواهیم بود یک طرح واضح را برای آینده موافقتنامه همه‌جانبه ایجاد نماییم."

یک سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌است، آقای ظریف در سفر دوره‌یی‌ اش به هدف نجات موافقتنامه هسته‌ای به مسکو و بروکسل هم سفر می‌کند.

وزارت خارجه چین دیروز تأیید کرد که آجندای گفتگوهای ظریف و وزیر خارجه چین، شامل تبادل نظر با جوانب دخیل در موافقتنامه هسته‌ای ایران و تحولات وابسته با آن می‌باشد.

آقای ظریف و همتای چینایی‌اش دیروز هم‌چنان مشارکت همه‌جانبۀ استراتژیک میان چین و ایران را ستایش کردند.

وزیر خارجه چین گفت، امیدوار است سفرهای ظریف به چند کشور، منافع موجۀ ملی ایران و صلح و ثبات منطقه را حفظ کند.

آژانس نیمه رسمی ایسنا از قول جواد ظریف گزارش داد که حین رسیدن‌اش به پیکینگ گفت، وی در مورد تصامیم ایران در پاسخ به اقدام اخیر ترمپ صحبت خواهد کرد.

محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف

ظریف دیروز هم‌چنان گفت:

"چنانچه رئیس جمهور حسن روحانی گفته‌است، ما آماده همه گزینه‌ها هستیم. اگر این موافقتنامه حفظ شده و ادامه یابد، منافع مردم ایران باید در آن یقینی گردد."

دیدار وزیر خارجه ایران به هدف حفظ موافقتنامه هسته‌ای کشورش با ۵ قدرت جهان دیروز در حالی ادامه داشت که بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل در مراسمی که در بیت‌المقدس به مناسبت گشایش سفارت جدید امریکا در این شهر دایر شده بود، بار دیگر از تصمیم رئیس جمهور ترمپ مبنی بر خروج از موافقتنامه هسته‌ای با ایران ستایش نمود.

بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

آقای نتانیاهو افزود:

"برای رسیدن به صلح ما باید یک کار دیگر هم بکنیم. ما باید با دشمنان صلح مقابله کنیم و من از رئیس جمهور ترمپ به سبب تصمیم‌اش در مورد مقابله با ایران، به‌جای نرمش در برابر آن کشور ابراز سپاس می‌کنم."

از سوی دیگر حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیروز بار دیگر تأکید کرد که کشورش به شرطی در این موافقتنامه باقی خواهد ماند که منافع‌اش در آن حفظ شود.

روحانی گفت، اگر پنج کشور دیگر یعنی چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و جرمنی که این موافقتنامه را در سال ۲۰۱۵ با ایران امضا کرده بودند از این سند اطاعت کنند، ایران در آن باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG