لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

کمیسیون انتخابات: مسئله امنیت در ولسوالی‌ها در مقایسه با شهرها یک چالش است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، روند ثبت نام رأی دهنده‌گان روز گذشته در ولسوالی‌ها آغاز گردید.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید با آن‌که تهدیدات امنیتی در ولسوالی‌ها بیشتر است، اما مردم با علاقه‌مندی زیاد به‌خاطر اشتراک در انتخابات آیندۀ ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها ثبت نام می‌کنند.

معاذالله دولتی معاون این کمیسیون روز چهارشنبه «۲۶ ثور ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو‌ آزادی هرچند در مورد این‌که تا کنون چه تعداد افراد در ولسوالی‌ها ثبت نام کرده جزئیات ارائه نکرد، اما گفت روند ثبت نام رأی دهنده‌گان به تاریخ ۲۵ جوزا سال روان خورشیدی در ولسوالی‌ها آغاز گردیده و مردم در ولسوالی‌ها از این روند استقبال کرده‌اند.

او افزود:

"روز گذشته روند ثبت نام رأی دهنده‌گان در ولسوالی‌ها آغاز گردید و آمار این ثبت نام کننده‌ها معمولاً یک روز بعد به ما می‌رسد، اما گزارش‌های که وجود دارد این است که مردم همانطوریکه در مراکز حضور می‌داشتند برای ثبت نام چنین چیزی در ولسوالی‌ها هم وجود دارد، اما مسئلۀ امنیت در ولسوالی‌ها در مقایسه به شهرها یک چالش است."

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از علاقه‌مندی مردم به‌خاطر ثبت نام در روند انتخابات آیندۀ ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها خبر می‌دهد که قبل از این چندین مرتبه مخالفین مسلح دولت بالای مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در ولایات غور، بادغیس، فراه و برخی ولایات دیگر حملات انتحاری و انفجاری را انجام داده‌اند.

هرچند آقای دولتی از تهدیدات امنیتی که مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در ولسوالی‌ها به آن روبه‌رو است، ابراز نگرانی می‌کند، اما قبل از این ارگان‌های امنیتی از تأمین امنیت مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان برای مردم اطمینان داده است.

قبل از این ارگان‌های امنیتی از تأمین امنیت مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان برای مردم اطمنیان داده است.

این در حالیست که روند ثبت نام رأی دهنده‌گان در ولسوالی‌ها از ۲۵ ثور آغاز الی ۷ جوزا خورشیدی ادامه می‌یابد، گفته می‌شود که این روند از ۹ الی ۲۲ جوزا در قریه‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

از سوی هم یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، با توجه به تهدیدات امنیتی در ولسوالی‌ها و کمبود کارمندان در مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان و حضور مردم در این روند کم‌رنگ خواهد بود.

یوسف رشید
یوسف رشید

​او افزود:

"مشکل بزرگ در سطح ولسوالی‌ها ناامنی‌ها است، زیرا تا زمانی‌که امنیت مردم تأمین نگردد، در مورد حضور شان در روند ثبت نام تأثیرگذاری جدی خواهد داشت. دوم مسئلۀ کارمندان به‌خصوص کارمندان زن که در مراکز حضور شان کم است و در برخی موارد ما کارمندان زن نداریم و مسئلۀ سوم تهدید کارمندان کمیسیون انتخابات است که این همه مسایل بسیار جدی است."

آقای رشید می‌گوید با توجه به مشکلات موجود در روند ثبت نام رأی دهنده‌گان و عدم آماده‌گی کمیسیون مستقل انتخابات این کمیسیون در حدی نیست که بتواند انتخابات آیندۀ ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را در زمان معین آن برگزار نماید.

گزارش: فرتشه ندا

XS
SM
MD
LG