لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

واکنش‌ها در مورد اظهارات اخیر ضمیر کابلوف در پیوند به طالبان!


برخی اعضای ولسی جرگۀ افغانستان در واکنش به سخنان نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان می‌گویند، روسیه در تلاش این است تا امریکایی‌ها را در این کشور زمین‌گیر کرده و مشکلاتی را برای مردم و حکومت افغانستان خلق کند.

داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین‌المللی این جرگه روز دوشنبه «۳۱ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت:

"روس‌ها به‌خاطر این‌که بتوانند امریکایان را در افغانستان زمین‌گیر بسازند و انتقام دهه‌های گذشته را بگیرند، آن‌ها با طالبان به شکلی از اشکال کمک می‌کنند و این باعث این شده که طالبان در این اوخر کمی رشد کنند. روس‌ها می‌خواهند از امریکایی‌ها در افغانستان انتقام بگیرند و چالش‌های برای حکومت و مردم افغانستان و امریکایی‌ها خلق کنند."

داوود کلکانی
داوود کلکانی

ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان گفته‌است، طالبان ۴۰ درصد قلمرو افغانستان را در تسلط خود دارند و اگر ایالات متحده به‌گونه مستقیم با این گروه مذاکره نکند، "جنگ و خونریزی برای سال‌ها ادامه خواهد داشت."

آقای کابلوف هم‌چنان گفته‌است که طالبان نمی‌خواهند با حکومت کابل مذاکره کنند، زیرا به‌گفته وی طالبان ادارۀ کابل را "دست نشانده" تلقی می‌کنند.

اما آقای کلکانی می‌گوید، صلح باید میان حکومت افغانستان و طالبان صورت گیرد و نیاز است تا کشور‌های دیگر مانند امریکا در این پروسه همکاری کنند.

وزارت دفاع افغانستان در واکنش به اظهارات ضمیر کابلوف که گفته‌است طالبان بر ۴۰ درصد قلمرو افغانستان تسلط دارد می‌گوید، سخنان کابلوف از محاسبه علمی و حقوقی سرچشمه نمی‌گیرد.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت:

"اضافه از ۸۵ فیصد سرزمین افغانستان تحت حاکمیت قانون و دولت جمهوری اسلامی افغانستان است، بناءً من در برابر این گفته‌های جناب کابلوف می‌گویم که از یک محاسبه علمی و حقوقی سرچشمه نگرفته، بلکه یک مسئله است که بر اساس رقابت‌های که آن‌ها با دیگر دنیا دارند این مطالب را در موجودیت این همکاران ما «متحدین بین‌المللی» همیشه کوشش می‌کنند که به‌طور وارونه به مردم انتقال دهند."

تقاضای آقای کابلوف مبنی بر مذاکرات ایالات متحده با گروه طالبان پس از آن صورت گرفته‌است که اخیراً جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترمپ، بار دیگر تأکید کرد که امریکا از روند مذاکرات صلح حمایت می‌کند که رهبری آن را حکومت افغانستان بر عهده داشته باشد.

جان بولتون
جان بولتون

هم‌چنان برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که حکومت امریکا روسیه را متهم می‌کند که فعالیت داعش در افغانستان را بزرگ جلوه می‌دهد و عملکرد طالبان را مشروع وانمود می‌کند.

این در حالی است که پیش از این نیز گروه طالبان گفته‌است، آنان خواهان مذاکره با امریکا اند، اما امریکا گفتگو با طالبان را رد کرده‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در نشست دوم پروسه کابل گفته بود، دولت افغانستان آماده مذاکرات بدون قید و شرط با طالبان است.

در همین حال برخی کارشناسان روابط بین‌المللی می‌گویند، روسیه در تلاش این است که طالبان را قوی نشان دهد.

انتظار خادم
انتظار خادم

انتظار خادم یکی از این کارشناسان روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت:

"روسیه و کابلوف در وضعیت کنونی فقط دو پلان را پیش می‌برد، اول این‌که رابطه خود را روز به روز با طالبان محکم‌تر بسازد و دوم این‌که معضله افغانستان را وخیم‌تر بسازد. روسیه امروز در تلاش این است که چطور می‌تواند با تداوم جنگ افغانستان امریکا را وادار کند یا بدون قید و شرط افغانستان را ترک کند و یا هم حکومت طالبان را در افغانستان حفظ کند."

آقای خادم هم‌چنان می‌گوید، به روسیه باید فرصت داده نشود تا در امور داخلی افغانستان مداخله کند.

به‌گفته آقای خادم دولت افغانستان باید تلاش بیشتر به خرج دهد تا متحدین این کشور به خصوص ایالات متحدۀ امریکا در پروسه صلح افغانستان همکاری‌های لازم و جدی را انجام دهند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG