لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

جنرال نیکلسن: برای تأمین صلح در افغانستان به همکاری منطقه‌ای نیاز است


جان نیکلسن
جان نیکلسن

جان نیکلسن جنرال چهار ستارۀ امریکایی و قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‎گوید، صلح در افغانستان ممکن است، اما به گفته او به فشارها در میدان نبرد ضرورت دیده می‌شوند.

جنرال نیکلسن گفت: "باور کنید که در مرحله قرار داریم که صلح در افغانستان تأمین شده می‌تواند، اما این پروسه به دوام اعمال فشار سیاسی به سطح منطقه نیاز دارد."

جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان دیروز "جمعه" در مصاحبه با خبرنگار رادیو آزادی در بروکسل گفت:

"صلح به فشارهای اجتماعی نیاز دارد و ما می‌بینیم که مردم افغانستان از صلح حمایت می‌کنند. تفاوت عمده این است که شما به رهبری ناتو حمایت بزرگ بین‌المللی را با خود دارید و ما تعهد داریم که برای تأمین صلح در این کشور باقی بمانیم."

جنرال نیکلسن افزود، برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان به همکاری منطقه‌ای نیاز است. وی از همکاری چین، روسیه و پاکستان یاد کرد.

جنرال جان نیکلسن گفت، امریکا و دیگر کشورهای عضو پیمان ناتو از برنامه صلح رئیس جمهور افغانستان حمایت می‌کنند و این موضوع نشان دهندۀ تعهد آن‌ها برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان می‌باشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ۲۸ ماه فبروری برنامه صلح خود با طالبان مسلح را اعلان کرد.

با وجودی‌که گروه طالبان مسلح تا هنوز به برنامه صلح رئیس جمهور اشرف غنی پاسخ نداده‌است، اما ینس استولتنبرگ منشی عمومی سازمان ناتو دیروز در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این پیمان گفت، رئیس جمهور غنی این گام‌ها را بر اساس اتکاء به ناتو اتخاذ کرده‌است.

ینس استولتنبرگ منشی عمومی سازمان ناتو
ینس استولتنبرگ منشی عمومی سازمان ناتو

وی افزود:

"ما از طالبان تقاضا می‌کنیم که به پروسیه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها بپیوندند."

منشی عمومی ناتو افزود، آن‌ها در حال حاضر در افغانستان ۱۶ هزار عسکر و افسر نظامی دارند که سرگرم آموزش نیروهای امنیتی افغان و مشوره‌دهی به آن‌ها می‌باشند.

آقای استولتنبرگ گفت، در این باید شک و تردید نباشد که ناتو به هر مقداری‌که حکومت افغانستان از آن‌ها تقاضا نماید، کمک می‌کند تا صلح و امنیت در آن کشور برقرار شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG