لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۶

دهلیز هوایی میان افغانستان و ترکیه افتتاح شد


دهلیز هوایی میان کابل-استانبول امروز در حضور وزیر تجارت و صنایع افغانستان و سفیر ترکیه در این کشور افتتاح شد.

در ادامۀ تلاش‌های حکومت افغانستان جهت توسعه تجارت این‌کشور از طریق هوا، دهلیز هوایی میان کابل-استانبول نیز روز سه شنبه «۰۱ جوزا ۱۳۹۷» گشایش یافت.

این دهلیز در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی با حضور همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان و اوزان ارطغرل سفیر ترکیه در این کشور افتتاح گردید.

آقای رسا گفت که این دهلیز در کنار افزایش داد‌ و‌ ستد تجارتی افغانستان با ترکیه، همکاری میان دو کشور را نیز توسعه خواهد داد.

همایون رسا
همایون رسا

او افزود:

"امروز ما شاهد افتتاح این دهلیز می‌باشیم و قرار است به بار اول به مقدار ۱۵ تن از تولیدات افغانستان که شامل قالین و میوه خشک است از طریق این دهلیز به ترکیه صادر شود. نیاز است تا برای افزایش صادرات در مجموع افزایش دوران تجارت با کشور ترکیه راه‌های بدیل چون ابتکار امروزی را روی دست گرفت."

آقای رسا افزود که در ماه ثور سال جاری میان کمیسیون‌های اقتصاد افغانستان و ترکیه توافق صورت گرفت تا بر اساس آن روابط اقتصادی و تجارتی میان دو کشور بیش از قبل گسترش یابد.

وی همچنان گفت که توسعه بیشتر روابط تجارتی میان افغانستان-ترکیه می‌تواند روی سایر همکاری‌‌های مشترک این دو کشور تأثیر گذارد.

بر اساس معلومات مسئولین وزارت تجارت و صنایع افغانستان، برعلاوه صادرات ۱۵ تن محصولات و کالاهای صادارتی افغانستان از طریق دهلیز هوایی به ترکیه، این کشور در نظر دارد تا طبق نیاز تجار افغان طیاره‌های برزگ را نیز جهت انتقال اموال آنان آماده سازد.

این در حالیست که سال گذشته دهلیز هوایی میان افغانستان و هند نیز گشایش یافت.

صیام‌الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که دهلیز هوایی کابل-استانبول می‌تواند در صادرات محصولات زراعتی دهقانان و باغداران در سال جاری سهولت‌های مؤثری ایجاد کند.

او افزود:

"فصل صادرات ما می‌رسد، میوه تازه و سبزیجات ما به ثمر می‌رسد، اموال ما در مقایسه با پاکستان و هند در ترکیه و کشورهای اروپایی به قیمت بلند فروخته می‌شود، با این به دهقان و باغدار ما سود زیاد خواهد رسید."

از سوی هم اوزان ارطغرل سفیر ترکیه در افغانستان گفت که ترکیه با این کشور دوستی تاریخی و دوام‌دار داشته و ابراز امیدواری کرد که با افتتاح دهلیز هوایی میان این دو کشور روابط تجارتی کابل-استانبول بیشتر توسعه یابد.

در این حال جلال‌الدین سعید یکی از تاجران افغان می‌گوید، گشایش دهلیز هوایی میان افغانستان و ترکیه سرمایه‌گذاران افغان را تشویق به صادرات مواد با کیفیت و پروسس بهتر جهت جلب توجه تاجران ترکیه و کشورهای اروپایی خواهد کرد.

این در حالیست که در گذشته افغانستان در بخش تجارت با کشورهای همسایه‌اش مشکلات زیاد را تجربه کرده و از این بابت ضررهای هنگفت را نیز متحمل شده‌است.

اما وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، گشایش دهلیزهای هوایی با کشورهای مختلف می‌تواند مشکلات تجار افغان را حل کرده و تجارت این کشور را توسعه بخشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG