لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

وزیر خارجه جرمنی با مقامات ارشد امریکایی دیدار می‌کند


هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی
هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی

هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی امروز با مقامات ارشد امریکایی دیدار نموده و روی مسایل مختلف از جمله عواقب خروج امریکا از توافق‌نامه هستوی با ایران صحبت می‌کند.

آقای ماس با همتای امریکایی‌اش مایک پومپئو و جان بولتون مشاور امنیت ملی قصر سفید دیدار می‌کند.

ملاقات وزیر خارجه جرمنی با پومپئو دو روز بعد از آن صورت می‌گیرد که پومپئو تعهد کرد تحریماتی را بر ایران وضع کند که به گفته وی جدی ترین تحریمات در تاریخ خواهد بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا مدت زیاد نارضایتی اش را با توافق‌نامه هستوی ایران و قدرت‌های جهان ابراز داشته و هشدار داده بود از آن خارج خواهد شد.

وی ایران را متهم به تخطی از این توافق‌نامه با آزمایشات راکت های بالیستیک نموده و هم به حمایت از فعالیت‌های تندروان در منطقه متهم کرده‌است.

ترمپ بالاخره به تاریخ هشتم می از این موافقتنامه خارج شد.

جرمنی، بریتانیا و فرانسه، تلاش داشته‌اند این موافقتنامه را حفظ کنند، توافق‌نامۀ که بر اساس آن تحریم‌ها بر ایران در بدل توقف برنامه هستوی‌اش کاهش می‌یافت.

روسیه و چین دو امضا کننده دیگر این موافقتنامه نیز خواهان حفظ و نجات آن شده‌اند.

هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی دیروز بعد از ملاقات با نماینده‌گان کانگرس امریکا گفت، ما در جرمنی و هم در اروپا مصممیم هرآنچه نیاز است انجام دهیم تا این موافقتنامه را حفظ نمائیم و این موقف برای منافع امنیتی خود ما است.

وزیر خارجه فرانسه امروز (چهارشنبه) گفت کشورش به تطبیق این توافق‌نامه با وجود آن ادامه خواهد داد که پاریس در نگرانی امریکا در مورد آزمایش راکت‌های بالیستیک ایران شریک است.

ژان لو دریان وزیر خارجه فرانسه گفت ما با میتود این موضوع موافق نیستیم زیرا از سرگیری تحریم‌ها دیالوگ با ایران را مشکل خواهد ساخت، محافظه کاران در این کشور را جسور تر ساخته و رئیس جمهور روحانی را که خواهان مذاکرات است در موقف ضعیف قرار خواهد داد.

XS
SM
MD
LG