لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

مرکل: توافق‌نامه اتمی با ایران "کامل" نیست، اما باید حفظ شود


صدراعظم جرمنی می‌گوید، توافق‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران "کامل" نیست، اما باید حفظ شود.

انگلا مرکل ۱۷ می با رسیدن به شهر صوفیه پایتخت بلغاریا گفت:

"همه در اتحادیۀ اروپا نظر مشترک دارند که توافق‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران عالی و کامل نیست، ولی ما باید در آن باقی مانده، مذاکرات بعدی را در مورد اساسات و سایر مسایلی مانند برنامه راکتی انجام دهیم."

این اظهارات صدراعظم جرمنی درست یک روز بعد از آن صورت گرفت که رهبران اروپایی در یک اجلاس اتحادیۀ اروپا-غرب بالکان در شهر صوفیه، روی تعهدات‌‌شان به توافق‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران و حراست از شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت می‌کنند، تأکید کردند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ۱۷ می گفت، اتحادیۀ اروپا روی حفاظت از شرکت‌های که با ایران تجارت می‌کنند در برابر تحریم‌های دوباره وضع شدۀ ایالات متحده بر ایران بعد از اعلان دونالد ترمپ در مورد خارج شدن از توافق‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی کار می‌کند.

امانوئل مکرون
امانوئل مکرون

امانوئل مکرون گفت:

"برعلاوه توافق‌نامه سیاسی، ما به شکلی روی این مسئله کار می‌کنیم که شرکت‌های ما بتوانند باقی مانده و بالای همه فشار می‌آوریم تا مذاکرات را در مورد لزوم یک توافق‌نامه گسترده پیش ببرند. این چیزیست که از ماه سپتمبر سال گذشته تا اکنون من از آن دفاع کرده‌ام. به این مفهوم که توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ با توافق‌نامه سال ۲۰۲۵ در مورد فعالیت‌های راکت‌های بالیستیک و مسایل منطقوی ضمیمه شود. ما گفتگو‌ها را در این مورد آغاز کرده‌ایم."

شرکت فرانسوی نفت توتال بزرگترین شرکت اروپایی است که بعد از رفع تحریم‌ها بر ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی، فعالیت‌های تجارتی‌اش را دوباره با تهران آغاز کرد.

وزارت خزاین امریکا در هفته گذشته به شرکت‌های اروپایی سه تا شش ماه وقت داده است تا قبل از آن‌که به‌خاطر تخطی از تحریم‌های امریکا بر ایران با جریمه‌های احتمالی مواجه شوند، تجارت‌شان را با تهران قطع کنند.

ایران از رهبران کشورهای اروپایی خواسته است تا در مورد ادامۀ منافع اقتصادی ناشی از توافق‌نامه اتمی اطمینان دهند.

تهران هشدار داده‌است که در صورت عدم ادامۀ منفعت از توافق‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی، احتمال دارد که غنی‌سازی یورانیم را دوباره آغاز کند.

XS
SM
MD
LG