لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

تیفا: کمیسیون انتخابات برای آغاز روند ثبت نام کاندیدان انتخابات آماده‌گی ندارد


برخی از نهاد‌های ناظر انتخاباتی می‌گویند کمیسیون مستقل انتخابات برای آغاز روند ثبت نام کاندیدان انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی آماده‌گی کامل ندارد.

در حالی‌که یک روز دیگر برای آغاز روند ثبت نام کاندیدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها باقی مانده‌است بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا انتقاد می‌کند که کمیسیون آماده‌گی لازم برای آغاز این پروسه ندارد.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا روز جمعه «۴ جوزا ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی ابراز نگرانی کرده گفت که هنوز مشکلات در بخش‌های تخنیکی وجود دارد که کمیسیون باید به آن توجه نماید.

نعیم ایوب زاده
نعیم ایوب زاده

او افزود:

"از این که این روند آغاز می‌شود استقبال می‌کنیم، کمیسیون می‌تواند این روند را آغاز کند اما این‌که کارمندان تخنیکی بیشتر داشته باشد، دیتابیس ایجاد شده باشد هنوز به باور ما از نظر نقطه نظر تخنیکی آماده‌گی‌های لازم گرفته نشده‌است بحث شفافیت و مدیریت یک چالش است که امیدوار استیم کمیسیون بتواند آن‌را به پیش ببرد."

آقای ایوب زاده همچنان تاکید کرد که در قسمت امنیت پروسه توجه لازم شده و کمیسیون نیز با توجه به تعداد کاندیدان بی‌طرفی‌اش را حفظ نماید.

این در حالیست که به اساس تقویم انتخاباتی قرار است کمیسیون مستقل انتخابات فردا شنبه ۵ جوزا روند ثبت نام کاندیدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها رسماً آغاز نماید.

به گفته مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آنان از تاریخ پنجم جوزا الی ۲۳ این ماه اسناد کاندیدان را ارزیابی کرده و آن‌را با کمیسیون شکایات انتخاباتی در میان می‌گذارند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون پیش از این به رادیو آزادی گفته‌است که هرگاه با شرایط که قانون برای کاندیدان درنظر گرفته است به شمول عمر و این‌که به کدام جرم محکوم نشده باشد، پس از بررسی این موارد، لست ابتدایی و نهایی کاندیدان اعلام می‌گردد.

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این روند ثبت نام رای دهنده‌گان را نخست در مراکز ولایات و بعداً در ولسوالی‌ها آغاز کرد که به اساس گزارش‌ها تا کنون بیش از دو میلیون و هشت صد هزار تن ثبت نام کرده‌اند.

درین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با رد انتقاد نهاد‌های ناظر انتخاباتی در خصوص آماده‌گی‌های این کمیسیون برای آغاز پروسه ثبت نام کاندیدان انتخابات آینده می‌گوید که هیچ مشکلی در زمینه وجود ندارد.

سید حفیظ الله هاشمی یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات در مورد به رادیو آزادی گفت:

سید حفیظ‌الله هاشمی
سید حفیظ‌الله هاشمی

"کمیسیون مستقل انتخابات کاملاً آماده این است که روز شنبه روند ثبت نام کاندیدان را آغاز بکند در حالی که ما آماده استیم مامورین ما، دارلانشاً ما و اعضای کمیسیون در ۳۴ ولایت آماده‌گی دارد شما شاهد خواهید بودید که فردا این روند عملاً آغاز می‌شود همه چیزی که مورد نیاز ثبت کاندیدان می‌باشد آماده است من نمی‌دانم که این اظهارات از کجا می‌شود که ما دیتابیس نداریم و کارمند نداریم."

آقای هاشمی از تمام نهاد‌های ناظر انتخاباتی می‌خواهد تا بجای انتقاد کردن بیایند برای بهتر عملی شدن پروسه‌های انتخاباتی با کمیسیون همکار شده و مردم را برای شرکت در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها تشویق نمایند.

به اساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان سال جاری برگزار گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG