لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

روند ثبت نام کاندیدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها آغاز شد


با وجود انتقاد‌های پیهم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز شنبه روند ثبت نام کاندیدان انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را آغاز کرد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، کمیسیون مستقل انتخابات بدون هیچ نوع فشار انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را در زمان معین آن برگزار می‌نماید.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

وی افزود:

"روند ثبت نام کاندیدان از امروز پنجم جوزا آغاز می‌شود و تا ۲۲ جوزا سال‌جاری ادامه می‌یابد، ‌به اساس قانون این کمیسیون برای افرادی‌که در انتخابات آینده خود را کاندید می‌کنند در مرکز و ولایات آماده‌گی لازم گرفته‌است ‌و برای تمامی آن‌ها فورمه داده می‌شود تا آنان فورمه‌ها را پس از تکمیل کردن به کمیسیون بسپارند."

به اساس تقویم اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، پس از ارزیابی لیست نهایی کاندیدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۱۲ اسد سال‌جاری خورشیدی اعلان می‌گردد.

مقامات کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، تاکنون بیش از سه میلیون تن در این پروسه ثبت نام کرده‌اند و انتظار می‌رود که با آغاز روند ثبت نام کاندیدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها این روند سریع‌تر گردد.

در عین حال رئیس کمیسیون مستقل انتخابات فشارها از سوی حکومت بالای این کمیسیون را رد کرده و اطمینان داد که انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به گونه شفاف برگزار می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات فشارها از سوی حکومت بالای این کمیسیون را رد کرد

این در حالیست که پیش از این معاذالله دولتی معاون این کمیسیون از موجودیت مداخلات مسئولان ارگ در این زمینه شکایت کرده بود.

از سوی هم شماری از کاندیدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها که جهت ثبت نام به این کمیسیون آمده‌اند می‌گویند، ‌کمیسیون مستقل انتخابات این روند را به عجله و مشکلات آغاز کرده‌است.

شماری از کاندیدان ولسی جرگه: کمیسیون انتخابات این روند به عجله آغاز کرده‌است
شماری از کاندیدان ولسی جرگه: کمیسیون انتخابات این روند به عجله آغاز کرده‌است

سید فرهاد هاشمی کاندید ولسی جرگه از کابل در این مورد می‌گوید:

"مشکل اساسی در اینجاست که کی ثابت بکند برای کمیسیون که آیا ۳۵ درصد مشابهت بین یک هزار تذکره که من تحویل دادیم و یک هزار تذکره که یک کاندید دیگر تحویل داده وجود دارد این مسئله یکی از خلاهای است که شاید مشکلات را بمیان آورد."

به گفته آقای هاشمی، ‌اگر کمیسیون مستقل انتخابات بسیار زود مشکلات موجود در این روند را حل نکند ممکن مانند ثبت پروسه نام در این روند نیز نقش کاندیدان کمرنگ شود.

اما اولرحمان رودوال رئیس دفتر ولایتی کابل کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفت روند ثبت نام کاندیدان شفاف بوده و مشکلات موجود در این بخش بسیار زود حل می‌شوند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG