لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

ولسی جرگه مسئولان کمیسیون انتخابات و اداره ثبت احوال نفوس را استجواب کرد


ولسی جرگه افغانستان در پیوند به چگونگی و شفافیت روند ثبت نام رأی دهی مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات و اداره ثبت احوال نفوس را روز شنبه استجواب کرد.

برخی از اعضای ولسی جرگه می‌گویند نا امنی، مداخله در امور کمیسیون، تهیه تذکره و نصب استیکر‌های جعلی، انتخابات آینده را بحرانی می‌کند و به گفته آنان حتی افغانستان را با سقوط روبه‌رو خواهد کرد.

ولسی جرگه به‌خاطر رفع این نگرانی‌ها روز شنبه «۵ جوزا ۱۳۹۷» مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات و اداره ثبت احوال نفوس را به این جرگه استجواب کرد.

داوود کلکانی یک عضو این جرگه ادعا می‌کند اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد تذکره و استیکر‌های جعلی ساخته می‌شوند.

داوود کلکانی
داوود کلکانی

او افزود:

"در شهر کابل زیر نظر حکومت تذکره و استیکر‌های جعلی ساخته می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد."

محمد اکبر ستانکزی عضو دیگر این جرگه می‌گوید در برخی ولسوالی‌های لوگر اصلاً ثبت نام رای‌دهی نشده و به گفته وی دفتر محلی کمیسیون مستقل انتخابات در این ولایت به مرکز تجارتی مُبدل شده‌است.

او افزود:

"در ولسوالی چرخ لوگر بروی یک تذکره استیکر نصب نشده در ولسوالی بره‌کی برک ۲۶ تن و در خروار ۷ تن ثبت نام کرده اند، پس با این وضعیت چگونه می‌توان انتخابات شورا‌های ولسوالی‌ها را برگزار کرد."

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان سال روان خورشیدی برگزار شود.

روند ثبت نام رأی دهنده‌گان برای این انتخابات در ۲۵ ماه حمل همین سال آغاز شد و همچنان روز شنبه روند ثبت نام کاندیدان این پروسه نیز شروع شد.

از سوی هم همایون محتاط رئیس اداره ثبت احوال نفوس در جلسه عمومی ولسی جرگه گفت با آن‌ها چنین اسنادی شریک نشده و اگر کسی چنین شواهدی با خود دارد آن‌را باید با ریاست امنیت ملی شریک کند.

همایون محتاط
همایون محتاط

او افزود:

"در این زمینه که تذکره جعلی یا تذکره سفید در اختیار مردم قرار گرفته‌است ما تا کنون شاهد چنین قضیه نبودیم و ادارات کشفی و استخباراتی تا حال چنین موردی را کشف نکرده‌اند."

از سوی هم اورنگ زیب سرپرست دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید در سراسر کشور به‌دلیل نا امنی و نرسیدن مواد بیش از ۱۱۰۰ مرکز ثبت نام بسته‌اند.

او افزود:

"در سراسر کشور ۴۴۹۱ مرکز است از ین میان ۳۲۳۱ مرکز باز ۴۸۲ مرکز سقوط، به نسبت تهدیدات بلند امنیتی ۴۳۳ مرکز بسته و بدلیل نرسیدن مواد ۳۰۰ مرکز دیگر نیز باز نشده‌است."

وی افزود که از آغاز روند ثبت نام رای دهنده‌گان تا کنون ۳۲۲۴۹۶ تن ثبت نام کرده که ۲۶۱۶۵۲ تن مرد و ۸۹۸۳۳۵ تن زن ۶۲ هزار کوچی و ۴۵۹ تن افغان اهل هنود و سیک شامل آن است.

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، مطابق تعهدات قبلی زمینه را برای انتخابات شفاف فراهم می‌کنند اما آن‌ها هم‌چنان می‌گویند، در این زمینه به همکاری حکومت و مردم نیاز است.

گزاش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG