لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

هزارها خانواده در غزنی و فاریاب به دلیل جنگ‌های اخیر از محلات‌شان بی‌جا شده‌اند


هزارها خانواده در ولایت‌های غزنی و فاریاب به دلیل جنگ‌های اخیر از محلات‌شان بی‌جا شده‌اند.

خشک‌سالی، بی‌کاری و ناامنی در برخی ولایات سبب شده‌است تا هزاران خانواده محلات‌شان را ترک گفته و به دیگر مناطق پناه ببرند.

غزنی و فاریاب از ولایت‌های اند که هزاران تن از باشنده‌گان برخی ولسوالی‌های این ولایات به دلیل افزایش ناامنی‌ها در دو ماه اخیر از محلات‌شان بی‌جا شده‌اند.

عارف نوری سخنگوی والی غزنی در مورد وضعیت بی‌جا شده‌گان این ولایت چنین می‌گوید:

"بدبختانه در این اواخر به دلیل درگیری‌های شدید که یک هفته جریان داشت از ولسوالی‌های ده یک، اندر و اجرستان و همچنان از مناطق ارزو و شالیز مرکز غزنی نیز مردم بی‌جا شده‌اند و ارقام که نزد ما وجود دارد تعداد این خانواده‌ها به ۱۰۰۰ می‌رسد، این خانواده‌ها در مناطق امن و یا هم در مرکز جابه‌جا شده‌اند."

بر اساس معلومات نماینده مردم ولایت فاریاب در ولسی جرگه، ادامه و شدت درگیری‌های اخیر میان نیرو های امنیتی و مخالفین مسلح در برخی از ولسوالی‌های این ولایت نیز باعث شده تا هزاران خانواده از خانه و کاشانۀشان بی‌جا شوند.

احمد جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب با تأیید این موضوع گفت که ممکن تعداد این بی‌جا شده‌گان در حدد ۱۰-۱۵ هزار خانواده برسد.

او می‌گوید:

"در اثر جنگ‌های که در ولسوالی‌های این ولایت صورت گرفته‌است، هزاران فامیل بی‌جا شده داریم که در شهر و مناطق همجوار امن پناه برده‌اند. ارقام خانواده‌های بی‌جا شده زیاد بلند است، در ولایت فاریاب ممکن در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار باشد."

آقای بیدار افزود که روند کمک‌رسانی به خانواده‌های بی‌جا شده از سوی کمیته اضطرار ولایت فاریاب و برخی مؤسسات خارجی آغاز شده‌است.

روند کمک‌رسانی به خانواده‌های بی‌جا شده آغاز شده‌است.

وی همچنان گفت که در یک ماه گذشته به خانواده‌های بی‌جا شده مواد خوراکی و یک مقدار پول نقد کمک شده و این روند هنوز هم جریان دارد.

از سوی هم سخنگوی والی غزنی می‌گوید، ارزیابی خانواده‌های بی‌جا شده آغاز گردیده و برای جلب کمک به آنان به حکومت مرکزی و مؤسسات بین‌المللی نیز پیشنهاد شده‌است.

با این همه اداره مبارزه با حوادث از اقدامات عملی جهت کمک به بی‌جا شده‌گان ولایات حرف می‌زند.

محمد اسلم سیاس
محمد اسلم سیاس

محمد اسلم سیاس معاون این اداره در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"در سطح تمامی ولایات هم پول نقد داده‌ایم و هم مواد غذایی و غیر غذایی، کسانی‌که از یک ولایت به دیگر ولایت و یا هم در ولایت خود شان به هر دلیل که بی‌جا شده‌اند، بعد از سروی تحت پوشش قرار می‌گیرند."

آقای سیاس همچنان گفت که در کنار تدابیر حکومت در خصوص کمک به بی‌جا شده‌گان، از مؤسسات امداد رسان نیز خواسته شده‌است تا با این خانواده‌ها کمک شود.

ستار درزابی یکی از اعضای ولسی جرگه می‌گوید از حکومت می‌خواهد تا در زمینه تدابیری را روی دست گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG