لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

خوشبینی محتاطانۀ شورای عالی صلح از سفر هیئت افغانی به پاکستان!


شورای عالی صلح افغانستان تأکید دارد که این بار پاکستان باید از تعهداتش در مورد آغاز گفتگو‌های صلح با طالبان مسلح عقب نرفته و در زمینه گام‌های صادقانه و عملی بردارد.

مولوی عطاالرحمن سلیم معاون این شورا روز سه‌شنبه «۸ جوزا ۱۳۹۷» در نشست جوانان به هدف حمایت از روند صلح گفت که پاکستان با هیئت افغانی که در آن کشور سفر داشته‌است این تعهد را سپرده‌است.

مولوی عطاالرحمن سلیم
مولوی عطاالرحمن سلیم

وی گفت:

"این بار ما امیدواریم که مانند گذشته نباشد پاکستان این بار به تعهداتش عمل بکند به آنچه در راستای آغاز گفتگوهای صلح تعهد نموده در آن راستا عملاً گام بردارد."

اما آقای سلیم در مورد این‌که پاکستان با هیئت افغانی در زمینه صلح چه تعهد نموده‌است جزئیات نداد.

این در حالیست که دو روز قبل یک هیئت بلند رتبه افغانستان تحت ریاست محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی به دعوت صدراعظم پاکستان به آن کشور سفر کرده و به شمول عملی کردن طرح پلان عمل روی موضوعات مختلف گفتگو کرده‌اند.

قرار است به تعقیب این سفر لوی درستیز پاکستان هم در آیندۀ نزدیک به کابل سفر نماید اما این‌که با وی روی کدام موضوعات گفتگو خواهد شد، جزئیات داده نشده‌است.

معاون شورای عالی صلح افغانستان بدون ذکر زمان و مکان گفت که قرار است در آینده نزدیک نشست بین‌المللی عالمان دینی ۳۳ کشور به هدف ناروا خواندن جنگ افغانستان برگزار گردد.

این در حالیست که چندی قبل یکی از اعضای شورای علمای افغانستان به رادیو آزادی گفت که این نشست پس از عید سعید فطر در عربستان سعودی برگزار می‌شود.

در این حال کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از مخالفین مسلح خواست تا پیشنهاد صلح رئیس جمهور را پذیرفته و به روند صلح بپیوندند.

​وی افزود:

"از این صدای رئیس جمهور حمایت می‌کنیم و بالای مخالفین مسلح صدا می‌زنیم که با روند صلح یکجا شوید و دیگر از این مخالفت‌ها دست بکشید و با پروسه صلح بپیوندید."

داکتر کمال سادات
داکتر کمال سادات

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در نشست دوم پروسه کابل گفتگوی صلح بدون قید و شرط را با طالبان مسلح پیشنهاد کرد اما از سوی طالبان در مورد تا کنون چیزی گفته نشده‌است.

پاکستان در گذشته‌ها نیز به حکومت افغانستان تعهد نموده که طالبان مسلح را به میز مذاکره می‌نشاند اما تا کنون از این تعهداتش کوتاه آمده‌است.

معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید تا زمانی‌که پاکستان در مورد تعهداتش گام‌های عملی بر ندارد بالای آن اعتماد نمی‌شود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG