لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

وضعیت افغانستان در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو بررسی می‌شود


وزیران دفاع ناتو در مورد وضعیت امنیتی روان در افغانستان بحث می‌کنند.

در آستانه این نشست دو روزه، پیرز کزالی معاون سخنگوی ناتو دیشب در بروکسل پایتخت بلجیم به رادیو آزادی در این مورد بیشتر گفت:

"وزیران دفاع ناتو به‌طور مشخص وضعیت امنیتی افغانستان را مرور می‌کنند و مأموریت حمایت قاطع را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. هم‌چنین، وزیران دفاع در مورد تداوم حمایت مالی از نیروهای افغان هم بحث می‌کنند."

این نشست به روزهای پنج‌شنبه و جمعه در ساختمان مجلل و جدید ناتو در بروکسل برگزار می‌شود، ساختمانی که بر آن بیش از یک میلیارد دالر هزینه شده‌است.

انتظار می‌رود وزیران دفاع ۲۹ کشور عضو ناتو همراه با شریکان‌شان در مأموریت حمایت قاطع روز جمعه، ۸ ماه جون در مورد افغانستان بحث کنند.

قرار است، طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان، جنرال جان نیکلسن فرمانده نیروهای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع در افغانستان و کورنیلوس زیمرمن نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان نیز اشتراک کنند.

در این نشست، هم‌چنین در مورد افزایش شمار نیرو در چوکات مأموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز بحث خواهد شد.

پیشاپیش بریتانیا، جرمنی و جمهوری چک گفته‌اند که در مورد افزایش شمار سربازان‌شان غور می‌کنند.

جریان آموزش نیروهای افغان
جریان آموزش نیروهای افغان

در حال حاضر، ناتو بیش از ۱۵ هزار سرباز در افغانستان دارد که عمدتاً سرگرم آموزش، مشوره‌دهی و کمک با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هستند.

وزیران دفاع ناتو و شریکان‌شان در حالی در مورد افغانستان بحث می‌کنند که مردم عادی نسبت به وضعیت امنیتی در مناطق مختلف از جمله کابل نگران هستند.

روز دوشنبه، یک مهاجم انتحاری بر گردهمایی تا به ۲ هزار عالم دینی در کابل حمله کرد که در نتیجۀ آن دست کم ۷ تن کشته شدند.

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

عالمان دینی با صدور یک فتوا حملات انتحاری در افغانستان را حرام خواندند و از شورشیان خواستند که به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان پاسخ مثبت دهند.

اما، طالبان با آغاز عملیات بهاری‌شان زیر نام "خندق" در آخرهای ماه اپریل امسال تحرکات خود را افزایش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG