لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

فیفا: دیتابیس ثبت‌نام کننده‌گان نمی‌تواند در انتخابات از تقلب جلوگیری کند


با ایجاد سیستم ثبت معلومات ثبت‌نام کننده‌گان در بانک اطلاعاتی (دیتابیس)، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید کمیسیون مستقل انتخابات هنوز هم برای جلوگیری از توزیع تذکره و استیکرهای جعلی ظرفیت کافی ندارد.

یوسف رشید رئیس این بنیاد با استقبال از این تصمیم گفت که کمیسیون در این اقدامش تأخیر کرده‌است.

وی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد افزود:

"نیاز بود که این سیستم نه‌تنها در کابل، بلکه در تمامی ولایات فعال می‌شد و این روند از آغاز توسط تکنالوژی مجهز می‌بود. نگرانی ما در مورد تذکره‌های جعلی هنوز هم پا برجاست چون تذکره‌های که در گذشته از سوی اداره ثبت احوال نفوس توزیع شده‌است تا کنون درج این سیستم نشده‌است و هم‌چنان برخی استیکرهای جعلی در بازار ساخته شده و کمیسیون ظرفیت این را ندارد که بتواند آن‌ها را شناسایی کند."

یوسف رشید
یوسف رشید

این نهاد‌ها قبل از این نیز ابراز نگرانی کرده گفته‌اند که ارقام پروسه ثبت‌نام دقیق و معتبر نبوده و عدم موجودیت میکانیزم درست برای ارائه این ارقام، شفافیت روند ثبت‌نام رأی دهنده‌گان را زیر سؤال می‌برد.

هم‌چنان برخی از اعضای ولسی جرگه نیز ادعا کرده‌اند که برچسب‌های که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در تذکره‌های ثبت‌نام کننده‌گان نصب می‌شود در شهر کابل به‌گونه جعلی به فروش می‌رسد.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که درج معلومات ثبت‌نام کننده‌گان در بانک اطلاعات شفافیت انتخابات را به‌گونه کامل تضمین خواهد کرد.

این کمیسیون می‌گوید، روند ثبت اطلاعات در این سیستم از دو روز به این‌سو آغاز گردیده و ولایات نیز در این سیستم وصل شده‌اند.

سید حفیظ‌الله هاشمی
سید حفیظ‌الله هاشمی

سید حفیظ‌الله هاشمی یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات در مورد به رادیو آزادی گفت:

"مشکل خاصی نداریم این برای شفافیت یک روند برزگی است و میکانیزم را بیشتر شفاف می‌سازد، در این سیستم از دست‌بُرد، جعل و تقلب جلوگیری می‌شود. این روند در همین هفته آغاز گردید و این سیستم تا انتخابات و حتی بعد از انتخابات هم نزد ما خواهد بود."

آقای هاشمی می‌گوید، این سیستم توسط انترنت کار می‌کند، اپلیکشن‌های آن آماده شده و به ولایات سپرده شده تا آنان معلومات را در سیستم ذخیره نموده و با مرکز ارتباط بگیرند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، پس سیستم بانک اطلاعاتی ثبت‌نام کننده‌گان، سیستم مشابه به نامزدان نیز ساخته خواهد شد که تنها افراد قابل اعتماد کمیسیون به آن دسترسی داشته باشند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG