لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

آصف صدیقی: افغانستان به صلح نزدیک تر شده‌است


به دنبال اعلام آماده‌گی امریکا برای گفتگو با طالبان؛ امیدواری‌ها برای تأمین صلح و ثبات در کشور بیشتر شده‌است.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت اعلان آتش‌بس مؤقت از سوی حکومت؛ طالبان و همزمان ابراز آماده‌گی امریکا برای گفتگو‌های صلح نشان می‌دهند که افغانستان به صلح نزدیک تر شده‌است.

محمد آصف صدیقی
محمد آصف صدیقی

وی گفت:

"فرصت بخاطر فراهم شده که فشار‌های امریکا و ناتو بالای کشور‌های همسایه بیشتر شده تا حمایت از طابان کمتر داشته باشند؛ امریکا اراده قاطع نشان داده تا در افغانستان صلح بیاید و اعلان آتش‌بس از سوی طالبان چراغ سبز برای صلح است."

پس از آن‌که حکومت افغانستان از ۲۷ ماه رمضان تا ۵ عید آتش‌بس را اعلان کرد؛ به دنبال آن طالبان روز شنبه با نشر اعلامیه‌ای به جنگجویان این گروه دستور داد تا در سه روز عید فطر آتش‌بس کنند و بر نیرو‌های امنیتی افغان حمله نکنند.

همزمان با این؛ لیزا کورتس، معاون دستیار رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با استقبال از اعلام آتش‌بس حکومت افغانستان در برابر طالبان، می‌گوید واشنگتن آماده‌است تا در گفت‌وگوهای صلح با این گروه شرکت کند.

کورتس گفته‌است؛ ایالات متحده نمی‌تواند جای‌گزین حکومت و مردم افغانستان در روند صلح شود.

در همین حال، ستیف بروکینگ رئیس صلح و آشتی یونما در کابل گفته‌است کمیسیون نظامی طالبان نیز به این باور است که برنده شدن از راه جنگ در افغانستان ممکن نیست.

به گفته او، کسانی در حکومت افغانستان و در گروه طالبان استند که با بر هم زدن تلاش‌های صلح از ادامه جنگ پول بدست می‌آورند.

امریکا در حالی ابراز آماده‌گی گفتگو با طالبان را می‌کند که این گروه پیش از این از امریکا خواسته بود تا وارد مذاکره مشروط با طالبان شوند اما امریکا آنانرا به حکومت افغانستان راجع کرد.

قاری یوسف احمدی سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت؛ اگر امریکا به گفتگو‌های صلح صادق است پس به گفته وی به مسئولین سیاسی طالبان مراجعه کرده و پروسه را آغاز کنند.

بارنت روبین، یک تحلیلگر امریکایی به این باور است که پاکستان، روسیه، چین و ایران با طالبان روابط دیپلوماتیک دارند و نمی‌گذارند افغانستان به ثبات برسد زیرا با ثبات شدن افغانستان به معنای با ثبات شدن پایگاه ارتش امریکا در قلب منطقه‌است.

برخی از کارشناسان سیاسی افغان نیز می‌گویند، باید گفتگو‌های صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها انجام شود.

احمد سعیدی
احمد سعیدی

احمد سعیدی یکی از این کارشناسان چنین می‌گوید:

"اگر مذاکره و صلح را امریکایی‌ها تحت مدیریت و رهبری افغان‌ها حمایت کنند کار خوبی است اما اگر مستقیماً امریکا با طالبان داخل مذاکره شود؛ پس استقلال و حاکمیت ملی افغانستان زیر سؤال خواهد رفت."

اقای سعیدی تاکید می کند که امریکا باید طالبان را وادار کند تا مستقیم با حکومت افغانستان در میانجگری با واشنکتن مذاکره کنند زیرا به گفته وی طالبان تنها حاضر به گفتگو با امریکا اند نه حکومت افغانستان.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG