لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

آصف صدیقی: برخی از کارمندان اداره ثبت احوال نفوس تذکره‌های سفید را می‌فروشند


هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، توزیع تذکره‌های جعلی در حال حاضر در کشور جریان داشته و اداره ثبت احوال نفوس جلو آن‌را گرفته نمی‌تواند.

برخی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان بر اداره ثبت احوال نفوس انتقاد نموده می‌گویند، این اداره در زمینه توزیع تذکره‌های جعلی ناکام بوده و مردم را نسبت به این پروسه بی‌باور نموده‌اند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه روز سه شنبه «۲۲ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، برخی از کارمندان اداره ثبت احوال نفوس تذکره‌های سفید را می‌فروشند و به نفع برخی از کاندیدان کار می‌نمایند.

وی افزود، اخیراً در صفحات اجتماعی فیس‌بوک تصاویر به نشر رسیده که تذکره‌های توزیع شده عکس‌های از هنرمندان و بازیگران خارجی می‌باشد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه

او افزود:

"از دید من مشکل اساسی در خود اداره ثبت احوال نفوس می‌باشد، کارکنان خود شان تذکره‌های سفید را می‌فروشند و به نفع بعضی از کاندیدان کار می‌کنند، حالی در فیس‌بوک تصاویری نشر شده که با استفاده از عکس‌های دختران و بازیگران هندی و ایرانی تذکره‌ها گرفته شده‌است، حتی من در جریان هستم که در برخی از ولایات به خانه‌های کاندیدان تذکره توزیع می‌شود، اما هیچ‌گونه تحقیق در این مورد صورت نمی‌گیرد."

وی می‌افزاید، این جعل مورد قبول مردم نبوده و حکومت باید جلو آن‌را بگیرد.

این در حالیست که قبل از این، ولسی جرگه افغانستان و نهادهای ناظر انتخاباتی نیز از فروش تذکره‌های جعلی انتقاد نموده بودند.

همچنان برخی از رسانه‌ها در ولایت هرات گزارش‌های را نشر کرده‌‌اند که یک کاندیدای احتمالی در این ولایت به اتهام خرید تذکره‌های جعلی دستگیر شده‌است.

غلام جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید، این فرد از سوی ریاست امنیت ملی همراه با ۶۰۰ تذکره جعلی، مُهر و برخی از اسناد غیر قانونی اداره ثبت احوال نفوس در ولسوالی زنده جان دستگیر شده‌است.

اما اداره ثبت احوال نفوس افغانستان با رد این موضوع می‌گوید، به کارکرد کارمندان خود نظارت جدی دارد.

روح الله احمدزی
روح الله احمدزی

روح‌الله احمدزی سخنگوی این اداره روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

"تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی به‌خاطر توزیع تذکره‌های جعلی به نشر رسیده تمام آن فوتو شاپ گردیده‌است و ما هیچ وقت به کسی که تا خودش به‌خاطر گرفتن تذکره نیاید تذکره نمی‌دهیم، از کسانی‌که چنین ادعا‌ها را می‌نمایند می‌خواهیم که ذهنیت مردم را خراب نسازند و ما از کارکرد همکاران خود نظارت جدی داریم."

وی می‌گوید آن‌عده از کارمندان این اداره که چنین کاری را انجام بدهند، آنان‌را به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی خواهد کرد.

مسئولین اداره ثبت احوال و نفوس می‌گویند، ۴۲۰ مرکز توزیع تذکره در سراسر کشور وجود دارد که روزانه حدود ۵۰ هزار تن تذکره‌های جدید کاغذی اخذ می‌نمایند.

این اداره می‌گوید، قرار است تا برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ۱۰ میلیون تذکره کاغذی را توزیع نماید.

گفته می‌شود، انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها افغانستان در ۲۸ میزان سال جاری برگزار می‌گردد.

اما جانداد سپین غر کارشناس مسایل انتخاباتی می‌گوید، تا زمانی‌که جلو توزیع تذکره‌های جعلی گرفته نشود و حکومت میان مردم باورمندی را در مورد برگزاری انتخابات ایجاد نکند این پروسه ناکام خواهد بود.

گزارش: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG