لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

ولز: برگزاری انتخابات در زمان معین آن روی بهبود وضعیت در افغانستان کمک می‌کند


وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا می‌گوید، انتخابات ریاست جمهوری، ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌های افغانستان باید به‌گونه شفاف در زمان معین آن برگزار شود.

در نشست که پیرامون افغانستان در مجلس سنای امریکا برگزار شده بود علاوه بر ارزیابی وضعیت جاری سیاسی، نظامی و اقتصادی این کشور روی انتخابات آینده افغانستان نیز بحث‌ها صورت گرفت.

معاون وزیر خارجه امریکا روز چهارشنبه «۳۱ جوزای ۱۳۹۷» در این نشست گفت، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌های افغانستان در زمان معین آن روی بهبود وضعیت در این کشور تأثیر مثبت به جا می‌گذارد.

به‌گفته الیس ولز معاون وزیر خارجه آسیای جنوبی و آسیای میانه امریکا، انتخابات آیندۀ ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در رهبری افغان‌ها یک فرصت خوب برای تغییر نسل می‌باشد.

الیس ولز
الیس ولز

خانم ولز می‌افزاید:

"انتخابات ریاست جمهوری، ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در افغانستان باید به‌گونه شفاف و در زمان معین آن برگزار شود. ما به‌خاطر جلوگیری یا کاهش از تقلب در انتخابات با نهادهای انتخاباتی همکاری لازم می‌نماییم."

به‌گفته خانم ولز، ثبت‌نام بیش از شش میلیون تن در پروسه ثبت‌نام و اشتراک بیش از ۵ هزار تن به‌حیث کاندیدان احتمالی ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها، یک فرصت خوب را برای افغانان مساعد ساخته‌است.

رئیس جمهور غنی نیز همواره تأکید کرده‌است که علاوه بر انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها انتخابات ریاست جمهوری نیز در زمان معین آن برگزار می‌شود.

با این همه هنوز هم به‌خاطر برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان نگرانی‌ها وجود دارد.

از سوی هم بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، انتخابات آینده در زمان معین برگزار می‌شود، اما مسئله شفافیت و عادلانه بودن آن هنوز هم نگران کننده است.

در عین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، به‌خاطر برگزاری یک انتخابات شفاف و به موقع تدابیر لازم گرفته شده‌است.

سید حفیظ‌الله هاشمی کمیشنر این کمیسیون روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برگزاری انتخابات شفاف تنها خواست جهانیان نه، بلکه خواست افغان‌ها نیز است.

سید حفیظ الله هاشمي
سید حفیظ الله هاشمي

او افزود:

"ما همه آماده‌گی های خود را به‌خاطر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان سال جاری داریم و دقیقاً برای انتخابات سال آینده آماده‌گی های کمیسیون آغاز شده هیچ نوع تشویش نیست و به اطمنیان برای‌تان می‌گویم که اگر کدام مسئله سیاسی دیگر در کشور رخ ندهد، کمیسیون آماده‌گی دارد که هر دو انتخابات را در زمان معین برگزار کند."

در این اواخر در یک تحقیق انجام شده از سوی مؤسسه رسانه‌ای سلام افغانستان گفته شده‌است که بسیاری افغان‌ها به‌خاطر اشتراک در انتخابات آماده‌گی دارند، زیرا آنان فکر می‌کنند که بدون انتخابات دیگر چاره وجود ندارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG