لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۱۶

عرفان‌الله عرفان: اظهارات اخیر حامد کرزی برخاسته از عقده‌های شخصی اوست


حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

شماری از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه و کارشناسان سخنان اخیر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان را برخاسته از عقده‌های شخصی وی با حکومت می‌خوانند.

ادامه توزیع تذکرۀ الکترونیکی در کنار آن‌که با خوشبینی‌های به همراه شده‌، انتقادهای نیز در برابر این روند مطرح اند.

با این همه اختلاف دیدگاه‌ها؛ اما شماری از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه می‌گویند روند توزیع تذکره الکترونیکی یک روند ملی است و نباید این روند به سوی سیاسی شدن کشانیده شود.

عرفان‌الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه افغانستان روز دوشنبه «۲۸ جوزای ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر این روند در زمان حکومت آقای کرزی صورت می‌گرفت، مردم اکنون شاهد هیچ نوع تقلب و تنش بر سر توزیع این روند نمی‌بودند.

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

وی گفت:

"بزرگان به‌شمول آقای کرزی و سایر کسانی‌که در سیاست افغانستان دخیل استند باید با تفاهم و همسویی با حکومت بنشینند و این اختلاف را حل سازند، زیرا یک روند کلان ملی است، نیاز به یک همسویی، همدلی و همگرایی دارد و این مسئله را به سوی سیاست کشانیدن به سود مردم نخواهد بود."

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی گفته‌است که روند توزیع تذکره‌ الکترونیکی در کشور سیاسی و با تفرقه‌افگنی همراه شده‌است.

وی در کنار این‌که دست کشورهای خارجی را نیز در این تفرقه افگنی‌ها دخیل دانسته تأکید کرده تا زمانی‌که موضوع تذکره‌ الکترونیکی حل نگردد، وی تذکره نخواهد گرفت.

با این همه، روند توزیع تذکره‌ الکترونیکی در ۱۳ ماه ثور سال روان هجری خورشیدی آغاز شد.

این روند از بهر درج کلمه افغان در تذکره‌ الکترونیکی، اختلاف نظر های را نیز به همراه داشته‌است؛ چنانکه رئیس اجرائیه افغانستان، آغاز توزیع تذکره‌های الکترونیکی بدون توافق و در نظرداشت خواست‌های مردم را دعوت به بحران خواند.

اما این روند خوشبینی‌های را نیز به همراه داشته‌است و شماری از کارشناسان، نماینده‌گان مردم و برخی از شهروندان کشور توزیع تذکره‌ الکترونیکی را برای تأمین امنیت و شفافیت روند انتخابات مهم می‌خوانند.

در این میان، روح‌الله احمدزی سخنگوی اداره ثبت احوال نفوس می‌گوید روند توزیع تذکره‌ الکترونیکی به‌گونه نورمال ادامه دارد و تا کنون ۴۰۰۰۰ تن فورمه تثبیت هویت را در دو مرکز توزیع تذکره‌ الکترونیکی در کابل به دست آورده‌اند.

وی تأکید می‌ورزد که در نظر دارند تا یک هفته دیگر دو مرکز توزیع این تذکره‌ را نیز در شهر کابل بگشایند.

حال شماری از کارشناسان می‌گویند، دیدگاه آقای کرزی نشان دهنده به چالش کشانیدن این روند و عقده شخصی وی با حکومت است.

خالد سادات یکی از این کارشناسان می‌گوید:

"افراد و اشخاصی‌که در داخل حکومت یا بیرون از نظام استند به‌شمول آقای کرزی می‌خواهند بعضی از فیصله‌های حکومت را بنابر اختلافات شخصی خود‌ شان چلنج کنند و آن را به مشکل روبه‌رو سازند، گفته‌های اخیر آقای کرزی بنابر عقده و اختلاف‌های شخصی وی با شخص رئیس جمهور و تیم‌شان است و این‌ها می‌خواهند مسئله اختلاف‌های سیاسی را در روند توزیع تذکره‌ الکترونیکی بگنجانند."

آقای سادات می‌گوید، روند توزیع تذکره‌ الکترونیکی از بُعد حقوقی و قانونی حل شده‌است و نباید با این روند برخورد سیاسی و اپوزیسیونی گردد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG