لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

کمیسیون انتخابات: فهرست ابتدایی نامزدان احتمالی در ۷ سرطان اعلام می‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، فهرست ابتدایی نامزدان احتمالی ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را در هفتم سرطان اعلام می‌کند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید بربنیاد تقویم انتخاباتی، این کمیسیون فهرست ابتدایی نامزدان احتمالی را تا پایان این هفته اعلام خواهد کرد.

عبدالعزیز ابراهیمی سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه «۳ سرطان ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت بررسی اسناد نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها تا ششم سرطان ادامه دارد.

​او افزود:

"کمیسیون مستقل انتخابات فهرست ابتدایی نامزدان احتمالی ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را به تاریخ ۷ سرطان اعلام خواهد کرد، در حال حاضر در مجموع اسناد و مدارک نامزدان در حال بررسی استند."

پیشتر از این کمیسیون مستقل انتخابات حدود ۱۰۰۰۰ فورم را برای نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها توزیع کرده بود که ۶۰۰۰ تن برای احراز کرسی‌های ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها خودشان را نامزد کرده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، در طرز العمل ثبت نام نامزدان تغییراتی جدیدی وارد نموده‌اند.

در طرز العمل ثبت نام نامزدان تغییراتی جدیدی وارد نموده‌اند.

داشتن اسناد فراغت صنف دوازدهم، تکميل سن ۲۵ سالگی، پرداخت ۳۰ هزار افغانی به عنوان ضمانت نامزدی در انتخابات ولسی جرگه، ۱۰ هزار افغانی برای نامزدی در انتخابات شورای ولسوالی و ارائه کاپى يک هزار جلد تذکره ثبت شده و امضای تعهدنامه در پیوند به عدم عضويت در گروه‌های مسلح، فشرده شرایط نامزدی در طرز العمل جدید کمیسیون مستقل انتخابات است.

این کمیسیون هدف از ایجاد طرزالعمل جديد را تلاشِ برای جلو گیری از تقلب و جلوگیری راه‌يابی گروه‌های مافيا به ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى‌ها می‌خواند.

پیشتر شماری از ناظران انتخابات گفته‌اند، اگر بررسی دقیق و شفافیت روند‌های انتخاباتی از سوی این کمیسیون در نظر گرفته نشود، انتخابات همه شمول برگزار نخواهد شد.

در این میان محمد نعیم ایوب زاده رئیسبنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا کندکاری‌ها و عدم رسیدگی درست به اسناد نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را یکی از علت‌های می‌خواند که به گفته او می‌تواند انتخابات پیشرو را با چالش‌های همراه سازد.

آقای ایوب زاده می‌گوید با عدم موجودیت رئیس دار الانشأ و کارمندان تخنیکی در کمیسیون، هیچگونه شفافیتی در بررسی اسناد نامزدان ولسی جرگه و شورهای ولسوالی در نظر گرفته نشده و این وضعیت نگران کننده است.

محمد نعیم ایوب زاده
محمد نعیم ایوب زاده

​او افزود:

"متاسفانه هیچ‌گونه طرزالعمل و میکانیزمی ایجاد نشده که اسنادهای نامزدان ارزیابی گردد، ما نگران این مسئله هستیم و بارها این را مطرح کرده ایم، اما این‌که اینها چه کار می‌کنند و نامزدان چگونه با ارزیابی می‌آیند خیلی دشوار و خطرناک خواهد بود، برای این‌کار تا هنوز یک کمیته برای بررسی اسناد نامزدان ایجاد نشده‌است."

آقای ایوب زاده در نظرداشت شفافیت در بررسی اسناد نامزدان احتمالی، بررسی پیشینه نامزدان و داشتن یک دیتابیس و اسناد مکمل از نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی را به شفافیت این روند مهم می‌خواند.

وی می‌گوید، اگر این موارد در انتخاب نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در نظر گرفته نشود، نباید انتظار راه یافتن افراد کارا و شایسته را به ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG