لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

علمای افغان از علمای جهان خواهان میانجیگری در گفتگوهای صلح حکومت و طالبان شدند!


علمای دینی افغانستان در نشست عربستان سعودی از علمای جهان اسلام خواستند تا از گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان میانجیگری کنند.

علمای دینی افغان در کنفرانس عربستان سعودی که در باره جنگ و صلح افغانستان برگزار شده از علمای اشتراک کننده خواستند تا از میان‌شان یک هیئت را انتخاب کنند تا با طالبان به گونه مستقیم صحبت کنند.

قیام‌الدین کشاف رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان در این نشست خطاب به حکومت و پادشاه عربستان سعودی گفت، برای مذاکرات صلح باید طالبان به حرمین شریفین دعوت شوند.

آقای کشاف در حاشیۀ این نشست به خبرنگاران گفت، برای نتایج این نشست امیدواری‌ها زیاد است.

مولوی قیام‌الدین کشاف
مولوی قیام‌الدین کشاف

او افزود:

"نظریات تمام علما بسیار خوب بود، مثبت بود و تمام‌شان حق را حق گفتند و آنچه در افغانستان جاری است را غیر قابل توجیه خواندند. از نظر اسلام همین توقع ما بود و ان‌شاءالله نتیجه آن مثبت خواهد بود."

به‌گفته آقای کشاف علما مکلفیت دارند تا در بارۀ انسان‌کشی، افراطیت، انفجار و انتحار موضع‌گیری واضح داشته باشند.

رئیس شورای علمای افغانستان همچنان گفت، حکومت این کشور به علما صلاحیت میانجیگری گفتگو‌های صلح را داده‌است و آنان نیز با کمال امانت‌داری این صلاحیت را به علمای جهان اسلام می‌دهند.

نشست عربستان سعودی با اشتراک علمای حدود ۳۷ کشور برای دو روز ادامه خواهد داشت.

برخی جریان‌های سیاسی نسبت به نشست یاد شده خوشبین اند.

اما طالبان با نشر یک اعلامیه نشست علمای دین در عربستان را محکوم کرده‌اند.

با این همه صالح بن حمید امام کعبه در جریان صحبت خود گفته‌است که وضعیت جاری در افغانستان قابل تحمل نیست.

به‌گفته آقای حمید اسلام دین صلح است و نیاز است تا اختلافات از راه جنگ نه، بلکه از راه گفتگو حل شوند.

او افزود:

"اسلام دین سلام و صلح است، ما با هم‌دیگر با السلام علیکم احوال پرسی می‌کنیم، امن و ایمان جانشین یک‌دیگر اند. در قرآن شریف این سؤال مطرح شده که کدام گروه در دنیا و آخرت مستحق امان از عذاب اند، جواب‌اش هم آمده‌است گروهی که ایمان آورده و در کنار ایمان ظلم نکرده‌است برایش امن است و همچنان به همین گروه هدایات لازم داده شده‌است."

در همین حال محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، نشست عربستان برای طالبان و حکومت یک فرصت طلایی است.

آقای ایزدیار در نشست عمومی روز سه شنبه این جرگه گفت، طالبان باید فرصت پیش آمده را از دست ندهند و به‌شمول خروج نیرو های خارجی تمام مسایل اختلافی را از راه گفتگو حل کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG