لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

کمیسیون شکایات انتخاباتی ارگ را مسئول چالش‌ها در کار خود می‌داند


کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید عدم معرفی کمیشنران تازه از سوی حکومت کارهای آنان را در کار رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی با بن‌بست روبه‌رو خواهد کرد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی کارهای این کمیسیون را از بهر عدم معرفی کمیشنران تازه از سوی حکومت با مشکلاتی همراه می‌خواند و می‌گوید، مسئول تمامی چالش‌ها در کار رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری است.

بصیر فایز یکی از کمیشنران این کمیسیون می‌گوید مطابق قانون انتخابات، مرحله نخست رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی از سوی کمیشنران ولایتی باید صورت گیرد که اکنون در عدم معرفی کمیشنران، تمامی این شکایت‌ها به کابل فرستاده شده و کارهای آنان را با چالش‌های همراه ساخته‌است.

​او افزود:

"ما به یک چالش بزرگ روبه‌رو هستیم، متأسفانه مرحله نخست رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی را ما به شکل نورمال به پیش برده نمی‌توانیم، تمام شکایات هم در مرکز و هم در ولایات به مرکز رسیده فقط این تأخیر ما را به بن بست مواجه می‌سازد، خواست ما این است که به تصمامیم کمیسیون ارج بگذارد و کار خود را مطابق قانون انجام دهد و از استقلالیت کمیسیون حمایت کنند."

بر اساس زمان‌بندی، روند رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی باید در دوازدهم ماه اسد سال روان پایان یابد، اما کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید با تأخیر در معرفی کمیشنران، رسیده‌گی به تمامی شکایت‌های انتخاباتی بر اساس زمان‌بندی ممکن نیست.

با این همه حدود ۵۰ روز است فهرست ۱۰۲ تن که از بهر معرفی به‌حیث کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی به ریاست جمهوری فرستاده شده بود، شماری آن انتخاب و متباقی روی میز رئیس جمهور مانده‌است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، در گزینش این افراد تمامی معیارها در نظر گرفته شده بوده‌است، اما این‌که حکومت با این کار چی را می‌خواهد ثابت سازد؟ روشن نیست.

پیشتر از این کمیسیون هشدار داده‌است که در صورت تأخیر در معرفی کمیشنران آنان مکلف خواهند شد تا مراسم تحلیف انجام داده و کمیشنران ولایتی‌شان را معرفی کنند.

با این همه، تا کنون بیشتر از ۶۰۰ شکایت برای بررسی و رسیده‌گی از ولایات به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده شده‌است، این کمیسیون از حکومت می‌خواهد تا به خواست و استقلالیت این کمیسیون ارج گذاشته و کمیشنران این کمیسیون را معرفی کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در این باره بیشتر جزئیات نمی‌دهد، اما می‌گوید که منتظر بازگشت رئیس جمهور استند.

آقای مرتضوی یک روز پیش از این گفته است که در انتظار معرفی افراد تازه که معیار گزینش به‌حیث کمیشنران در کمیسیون شکایات انتخاباتی را داشته باشند، است.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

از سوی دیگر، شاه محمود مل رئیس اجرایی دیده‌بان انتخابات می‌گوید، با ادامه اختلاف دیدگاه‌ها میان حکومت و کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی پروسه انتخابات و شفافیت این روند زیر پرسش خواهد بود.

او افزود:

"مشکل این است که ممکن مبادا در پروسه استخدام احتمال این‌که خویش خوری‌ها و یا افراد بر اساس سلیقه‌ها به‌گونه غیر تخنیکی استخدام گردند تا به نفع کسی کار کنند، نگرانی وجود دارد. این پروسه جز آن که یک نوع قانون شکنی باشد چیزی بیش نیست، تا حال ما چندین بار شاهد تأخیر در تقویم انتخاباتی بوده ایم، بسیار باورمند نیستم که بتوانیم مطابق تاریخی که در تقویم تعیین شده به این پروسه رسیده‌گی گردد."

مل می‌گوید تأخیر در معرفی کمیشنران چنین باورها را نزد مردم خلق کرده که مبادا به گزینش افرادی تلاش شود که به نفع افراد مشخص کار کنند و شفافیت پروسه انتخابات را زیر پرسش ببرند.

تأخیر در معرفی کمیشنران چنین باورها را نزد مردم خلق کرده که مبادا به گزینش افرادی تلاش شود که به نفع افراد مشخص کار کنند.

وی تأکید می‌ورزد که اگر کمیسیون شکایات انتخاباتی در معرفی افراد تازه که بی‌طرف و کار آزموده باشند تلاش نورزد و به این اصول شکنی‌ها پایان داده نشود، مردم افغانستان انتخابات مملو از تقلب را شاهد خواهند بود و باورمندی به این پروسه نیز از میان خواهد رفت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG