لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

وزارت دفاع افغانستان اظهارات ضمیر کابلوف را تبلیغات محض خواند


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان به استثنای ۱۱ ولسوالی در سراسر افغانستان تسلط دارند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز دوشنبه «۲۵ سرطان ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی اظهارات نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه برای افغانستان که گویا طالبان مسلح بر بیش از ۵۰ درصد خاک این کشور تسلط دارند را تبلیغات محض عنوان کرد.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی افزود:

"این چنین نظریات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، ما در برابر تمامی گروهای تروریستی از ظرفیت خوبی برخورداریم و تمامی مراکز ولایات در دست ما است به جز از ۱۱ ولسوالی بقیه همه ولسوالی‌ها تحت حاکمیت حکومت قرار دارد."

آقای رادمنش می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان توانایی مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی را دارا بوده و به هیچ گروهی اجازه فعالیت‌های تروریستی در خاک افغانستان را نمی‌دهند.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شوند که ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه برای افغانستان به تازه‌گی در مصاحبه با آژانس خبری تاس گفته‌است که طالبان مسلح بر بیش از ۵۰ درصد خاک افغانستان تسلط دارند و مردم هم از فیصله‌های قضایی این گروه راضی اند.

کابلوف هم‌چنان گفته که گروه مسلح داعش که تعداد‌ شان به ده هزار می‌رسد در ۹ ولایت افغانستان فعالیت داشته که بیشتر آن مربوط شمال این کشور می‌شود.

اما وزارت دفاع افغانستان در پیوند به فعالیت‌های داعش می‌گوید که این گروه از ولایت‌های کنر، نورستان و جوزجان عقب زده شده و در برخی مناطق کوهی ولایت ننگرهار هم عملیات علیه‌شان جریان دارد.

ضمیر کابلوف
ضمیر کابلوف

نماینده ویژۀ رئیس جمهور روسیه برای افغانستان در ادامۀ مصاحبه‌اش افزوده که روسیه در اواخر فصل تابستان طالبان مسلح را برای اشتراک در نشستی با حکومت افغانستان به مسکو دعوت می‌کند.

تلاش نمودیم تا در مورد نظر ریاست جمهوری و وزارت خارجه را نیز داشته باشیم، اما سخنگویان این نهاد‌ها مسئولیت صحبت را بر دوش یکدیگر انداختند.

طالبان مسلح ابراز نظر در این مورد را قبل از وقت عنوان کرد.

این بار نخست نیست که مقامات روسیه در مورد فعالیت طالبان در خاک افغانستان چنین ابراز نظر می‌کنند، بلکه در گذشته نیز اظهارات مشابه داشته‌اند که با عکس‌العمل تند حکومت افغانستان مواجه شده‌اند.

با این همه محمد آصف صدیقی عضو اداری مشرانو جرگه می‌گوید با در نظرداشت تجربه روسیه هیچ‌گاهی در برابر افغان‌ها نیت نیک نداشته‌است.

وی گفت:

"به‌شمول ایران روسیه هم نمی‌خواهد در افغانستان صلح تأمین شود، آنان در این مورد از خود شرایط دارند و شرط‌‌شان این است که باید ناتو افغانستان را ترک کند."

آقای صدیقی این گونه اظهارات را رقابت میان روسیه و امریکا نام نهاده می‌گوید که روسیه با چنین تبلیغات می‌خواهد شکست گذشته‌اش را در جنگ این کشور با دخیل دانستن امریکا جبران کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG