لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

وزارت دفاع: طالبان تجهیزات مشابه به نیروهای افغان را از منابع دیگر دریافت می‎کنند


وزارت دفاع افغانستان گزارش‎ها در خصوص این‎که گویا تجهیزات پیشرفته نظامی نیروهای امنیتی افغان به دست طالبان افتاده‎است را رد می‎کند.

مسئولان در قول اردوی عملیات‎های خاص کماندوی وزارت دفاع با رد گزارش نیویارک تایمز می‎گویند طالبان تجهیزات مشابه به تجهیزات نیروهای مسلح افغان را از منابع دیگر دریافت می‎کنند.

قیوم نورستانی آمر امور عامه قول اردوی عملیات‎های خاص کماندو روز سه شنبه «۱۴ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"این‎که طالبان تجهیزات را از هر جایی که دریافت کردن کار خود شان است، اما من باید بگویم که تمام تجهیزات ما نزد خود ما است، نه به دست دشمن افتیده و نه کسی به غنیمت گرفته‎است."

نورستانی: تمام تجهیزات ما نزد خود ما است.
نورستانی: تمام تجهیزات ما نزد خود ما است.

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که اخیراً روزنامه امریکایی نیویارک تایمز به نقل از مقام‎های امریکایی نوشته‎است که برخی از تجهیزات پیشرفته نظامی نیروهای افغان به دست گروه طالبان مسلح افتاده‎است.

روزنامه افزوده‎است که با این کار شمار حملات شب هنگام طالبان و آمار تلفات نیروهای افغان افزایش یافته‎است.

در روزنامه به نقل از مقام‎های امریکایی همچنان گفته شده‎است که طالبان با استفاده از دوربین‎های شب بین حملات شبانه‌شان را انجام می‎دهند.

روزنامه نوشته‎است که این مسئله سبب نگرانی مقامات امریکایی گردیده‎است.

این در حالیست که اخیراً ضمیر کابلوف نماینده روسیه برای افغانستان نیز به نقل از نماینده‎گان طالبان گفته‎است که آن گروه سلاح‎های مورد نیاز شان را از نظامیان افغان به شکل غیر قانونی خریداری می‎کنند.

در این حال کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه نیز از قرار گرفتن تجهیزات نظامی نیروهای امنیتی افغان در نزد طالبان مسلح ابراز نگرانی کرده و می‎گوید این نگرانی‎ها را با مقامات امنیتی و دفاعی افغان نیز در میان گذاشته‎اند.

هاشمی: باید استخبارات افغانستان به خصوص نیروهای استخباراتی ما در این مسئله جدی باشند.
هاشمی: باید استخبارات افغانستان به خصوص نیروهای استخباراتی ما در این مسئله جدی باشند.

شکیبا هاشمی منشی این کمیسیون در مورد این‎که این سلاح‎ها از سوی کدام افراد به فروش رسیده و یا به دست طالبان افتاده‎است؟

چنین می‎گوید:

"در این جا دو موضوع است یکی کسانی‎که تعهد ندارند دست به این کار زده و دیگر این‎که بسیاری افراد از آن‌سوی خط مرز میایند و در صفوف نیروهای امنیتی چه در اردو، چه در پولیس و یا استخبارات شامل شده و وظیفه‌شان همین است که چگونه اسلحه را بفروشند و در این جا باید استخبارات افغانستان به خصوص نیروهای استخباراتی ما در این مسئله جدی باشند."

برخی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه نیز تأکید می‎کنند که این مشکل وجود داشته و باید کسانی‎که دست به فروش تجهیزات نظامی به طالبان می‎زنند شناسایی شده و مورد مجازات قرار گیرند تا این عمل در آینده تکرار نگردد.

آنچه را که وزارت دفاع به کرات رد نموده و گفته‎است که این تجیهزات از سوی کشورهای منطقه در اختیار طالبان قرار داده می‎شود.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG