لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

هاشمی: هیچ‌کس حق ندارد که بدون ارائه اسناد در مورد پروسۀ انتخابات ادعای تقلب کند


پس از انتقاد‌های شدید رهبر حزب اسلامی در پروسه ثبت نام انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات خواهان ارائه اسناد در این زمینه شده‌است.

سید حفیظ الله هاشمی عضو و سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، هیچ فرد این حق را ندارد که بدون داشتن اسناد موثق به آدرس پروسه ملی انتخابات اظهارات نادرست را ارائه نماید.

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

وی افزود:

"هیچ استیکر ما در بیرون در بازار فروخته نشده، اگر کسی ادعا می‌کند که فروخته شده اسناد ارائه نماید ، کمیسیون شکایات به همین منظور است تا اگر اشتباهی می‎شود ، افراد به کمیسیون شکایات مراجعه کنند، ولی ارقامی‌که ما ارائه کردیم دقیق است."

به گفته آقای هاشمی، هر فردی‌که در این روند ثبت نام کرده‌ است جوابگوی دقیق بودن آن است.

این در حالیست که روز گذشته گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی ادعا کرده که در پروسه انتخابات آینده ۹ میلیون تن نه بلکه ۳.۶ میلیون نفر ثبت نام کرده‌است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، نزدیک به ۹ میلیون تن در انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها ثبت نام کرده اند.‌

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر حزب اسلامی را داشته باشیم اما موفق نشدیم ولی روز گذشته آقای حکمتیار نمونه‌های از تذکره‌های جعلی و استیکر های را که به گفته وی در بازار پیدا می‌شود، با رسانه‌ها در میان گذاشت.

وی گفته است که این نمونه یکی از هزاران مثال آن است.

از سوی هم برخی نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند، هر چند آنان نیز بالای شفافیت پروسه ثبت نام شک دارند اما بدون اسناد نباید در مورد این پروسه ملی صحبت‌های غیر مسئولانه ارائه گردد.

حبیب الله شینواری مسئول برنامه‌های مؤسسه شفافیت انتخابات افغانستان در این مورد می‌گوید:

"با در نظر داشت وضعیت امنیتی، بی‌علاقه‌گی مردم و تمام مشکلات این مسئله سوال برانگیز است که چگونه در مدت نزدیک به دو ماه ۹ میلیون تن ثبت نام کرده باشد اما به شمول حزب اسلامی هر جریان سیاسی که در این مورد نظر دارد باید به اساس اسناد صحبت نماید."

به گفته آقای شینواری، افغان‌ها انتخابات می‌خواهند اما نه انتخاباتی‌که بجای حل مشکلات آنان، میان اقشار مختلف سیاسی در جامعه اختلاف به میان آورد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG