لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

غنی: طالبان مسلح به پروسه صلح بپیوندند و در انتخابات آینده اشتراک نمایند!


رئیس جمهور افغانستان یکبار دیگر از طالبان مسلح خواست تا به پروسه صلح بپیوندند و در انتخابات آینده ریاست جمهوری اشتراک نمایند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که افغان‌ها امروز برای رسیدن به صلح طرح و ابتکار دارند و آینده خود را خود رقم می‌زنند.

آقای غنی روز چهارشنبه «۲۷ سرطان ۱۳۹۷» در نشست بورد مشترک نظارت و انسجام در ارگ گفت که افغان‌ها برای رفتن به آینده روشن اراده محکم دارند و نمی‌خواهند که اسیر گذشته باشند و در زندان تاریخ بمانند.

به گفته آقای غنی تامین صلح و انتخابات آینده ریاست جمهوری برای طالبان و همه یک فرصت است که باید از آن مطابق قانون بهره ببرند.

او افزود:

"افغان‌ها در سابق از دیگران می‌خواست که برای شان صلح بی‌آورند اما ما امروز برای صلح از خود راهکار، اراده، پلان و ابتکار ملی داریم، ما مالکیت آینده را خود بدست داریم و این بخاطری است که ما می‌خواهیم قانون اساسی را که قاعده اساسی بازی است را تطبیق کنیم."

محمد اشرف غنی می‌گوید که برای رسیدن به صلح به انعطاف و گذشت نیاز است و روند صلح باید همه جانبه باشد و به شکل اساسی به پیش برده شود.

رئیس جمهور غنی با اشاره به پیشرفت‌ها در بخش‌های مختلف گفت که حالا افغانستان جدید با همه مشکلات در حال ظهور بوده و این کشور بسوی تغییر در حرکت است.

وی همچنان گفت که مسئولیت‌ها باید از افراد به نهادها انتقال گردد و اقداماتی صورت گیرد که باور و اعتماد میان مردم بیشتر شود.

در عین حال تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان در این نشست گفت که با تمام چالش‌ها فرصت‌های مناسب برای صلح، انتخابات شفاف و پیشرفت‌های اقتصادی در این کشور وجود دارد.

تدامیچی یاماموتو
تدامیچی یاماموتو

او افزود:

"نشست امروز بسیار مهم است و باید بگویم که ما در افغانستان انکشافات مهم سیاسی را می‌بینیم، پیشنهاد بی قید و شرط صلح به طالبان و آتش بس که در جریان عید تجربه شد نشان داد که بلی تامین صلح در افغانستان امکان دارد."

اما آقای یاماموتو افزایش فقر و نا امنی در افغانستان را از چالش های جدی دانست که باید به گفته وی به آن رسیده‌گی صورت گیرد.

فقر و نا امنی در افغانستان را از چالش های جدی دانست که باید به گفته وی به آن رسیده‌گی صورت گیرد.

این ۲۱ نشست بورد مشترک نظارت و انسجام است که در کابل راه اندازی شده‌است.

در این نشست که مقامات افغان و همکاران بین المللی شان اشتراک کرده‌اند روی آماده‌گی‌ها برای نشست ژنیو که قرار است در ماه نومبر سال جاری میلادی برگزار گردد بحث می‌شود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که در نشست ژنیو در رابطه به پروسه صلح افغانستان معلومات بیشتر به جهانیان ارائه خواهد شد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG