لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

وزارت اقتصاد: رشد نفوس سبب کاهش عواید و افزایش فقر شده‌است


وزارت اقتصاد افغانستان با ابراز نگرانی می گوید، رشد نفوس سبب کاهش عواید و افزایش فقر شده‌است.

مقام‌های افغان رشد نفوس در کشور را خطرناک و هشدار دهنده برای کاهش عواید در کشور می‌دانند.

مصطفی مستور وزیر اقتصاد روز سه شنبه «۲۶ سرطان ۱۳۹۷» در نشستی به مناسبت تجلیل از روز جهانی جمعیت گفت، در سال ۱۹۶۸ نفوس افغانستان ۱۰.۵ میلیون تن بود اما حالا به ۳۱.۵ میلیون رسیده و به گفته وی تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۶۸ میلیون خواهد رسید.

به گفته وی سیر رشد نفوس سریعتر از سیر رشد اقتصادی است که کشور را به سوی فقر می‌کشاند.

مصطفی مستور
مصطفی مستور

او افزود:

"رشد نفوس با توجه به رشد فعلی اقتصادی، ما را غریبتر می‌کند، رشد اقتصادی متوازن به رشد نفوس نیست و رشد نفوس سریعتر از رشد اقتصادی است، افزایش نفوس سبب کم شدن ساحات زراعتی می‌شود و روز به روز ما را در قسمت تولیدات داخلی و عواید با مشکل روبه‌رو می‌سازد."

به گفته این وزارت، با افزایش رشد نفوس عواید سالانه که در سال ۲۰۱۱ حدود ۶۰۳ دالر بود اما حالا به ۵۶۹ دالر رسیده‌است.

مسئولان این وزارت همچنان می‌گویند با افزایش رشد نفوس ضمن گسترش فقر و کاهش عاید، ارائه خدمات صحی، اجتماعی، سواد و دسترسی به آب هم کمتر خواهد شد.

بر بنیاد معلومات این وزارت، رشد نفوس ۲.۴ درصد است.

همچنان ارقام این وزارت نشان می‌دهد که ۴۸ درصد یعنی ۱۵ میلیون نفوس افغانستان زیر سن ۱۵ سال قرار دارد که واجد شرایط کار نمی‌باشند.

مصطفی مستور وزیر اقتصاد در حالی ارقام دقیق نفوس را ارائه می کند که تا هنوز سر شماری دقیق صورت نگرفته است.

در همین حال مسئولان اداره احصائیه مرکزی بر مدیریت نفوس تاکید دارد و می‌گوید بدون مدیریت سالم کشور با بحران روبه‌رو می‌شود.

حسیب الله موحد معین مسلکی این اداره درین نشست چنین گفت:

"باید نفوس مدیریت شود، کشور‌های که مدیریت کردند مثل چین امروز اقتصاد دوم دنیا را ساخته اند اما در افغانستان تاثیرات افزایش نفوس مشکل جدی است اگر توجه نشود شاید تا ۲۰ سال آینده در کابل و ۵۰ سال دیگر در افغانستان با بحران مواجه شویم."

از سوی هم شماری از کارشناسان اقتصادی از جمله سیف الدین سیحون هرچند ارقام ارائه شده از جمعیت کشور را تخمینی و دقیق نمیداند اما می گوید که باید نفوس کشور کنترول شود.

سیف الدین سیحون
سیف الدین سیحون

وی تاکید دارد که اکنون افغانستان دارای پناشیل لازم نیست از همینرو سیاست‌های کنترول نفوس باید تنظیم شود و بیشتر برای جلوگیری از رشد نفوس روی بستر سازی فرهنگی و آگاهی دهی تمرکز صورت گیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG