لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

بابر فرهمند: عبدالرشید دوستم روز یک‌شنبه به کشور بر می‌گردد


عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان
عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان

در حالی‌که اعتراضات هواداران حزب جنبش ملی بخاطر رهایی نظام الدین قیصاری و برگشت جنرال عبدالرشید دوستم به افغانستان وارد هژدهمین روزش شده‌است، حالا حرف‌های از برگشت آقای دوستم به کشور و رهایی قیصاری زده می‌شود.

عنایت الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری روز جمعه به رادیو آزادی گفت، مذاکرات میان آقای دوستم و نماینده‌گان ریاست جمهوری به توافق نهایی رسیده و قرار است معاون اول ریاست جمهوری روز یک‌شنبه وارد کابل شود.

وی می‌گوید:

"مذاکرات میان معاون اول ریاست جمهوری و نماینده‌گان ارگ به توافق نهایی رسیده و قرار است طی یک پروتوکول رسمی دولتی جنرال صاحب دوستم روز یک‌شنبه وارد کابل شود و از طرف مقامات دولتی و هوادارانش پذیرایی شود."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

هفته گذشته رئیس جمهور غنی در یک نشست خبری گفت که گفتگوها بخاطر برگشت عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری ادامه دارند.

آقای غنی هر چند در این باره معلومات بیشتر ارائه نکرد اما گفت که احتمال برگشت آقای دوستم بیشتر شده‌است.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اخیراً با جنرال دوستم در انقره پایتخت ترکیه دیدار کرده‌است.

سفیر ترکیه در کابل نیز هفته گذشته گفت که گفتگوها در مورد آمدن معاون اول ریاست جمهوری افغانستان ادامه دارند و آقای دوستم به زودی به این کشور بر خواهد گشت.

خواستیم تا نظر ریاست جمهوری را در پیوند به آمدن ‌آقای دوستم به کابل به روز یک‌شبه داشته باشیم اما سخنگویان ارگ از صحبت کردن در این باره خودداری کردند.

احمد ایشچی
احمد ایشچی

عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری حدود یک سال پیش پس از متهم شدن به بد رفتاری با احمد ایشچی والی پیشین جوزجان و واکنش‌های ملی و بین‌المللی به ترکیه رفت.

در عین حال معاونیت اول ریاست جمهوری می‌گوید که برای رهایی نظام الدین قیصاری قوماندان امنیه پیشین ولسوالی قیصار فاریاب و نماینده ویژه جنرال دوستم در شمال کشور نیز توافق شده‌است.

نیرو‌های امنیتی افغان، ۱۸ روز پیش نظام الدین قیصاری را به اتهام تخطی از قانون بازداشت و برای تحقیق به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی کرده‌اند.

از سوی هم شماری از حقوقدانان از جمله ودیر صافی هر چند آمدن آقای دوستم به کشور را مهم می‌داند اما می‌گوید که آمدن آقای دوستم به معنای کشاندن او در میز محاکمه است.

ودیر صافی
ودیر صافی

وی گفت:

"جنرال دوستم متأسفانه دچار ادعای یک شخص شده‌است به این لحاظ آمدن‌اش فوراً به مثابه رفتن به محاکمه‌است تا دوسیه‌اش روشن شود."

وی هم‌چنان از بُعد سیاسی به این اشاره می‌کند که بی‌سرنوشتی آقای دوستم به ضرر دولت و مردم افغانستان تمام شده‌است.

به گفته وی؛ با آمدن آقای دوستم وضعیت در شمال کشور نیز تحت کنترول خواهد آمد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG