لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

عرفان: حکومت در بارۀ افغان‌های که در سوریه می‌جنگند با جانب ایران جدی صحبت کند


مرکز فاطمیون
مرکز فاطمیون

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان از حکومت این کشور می‌خواهد تا در باره افغان‌های که در سوریه می‌جنگند با جانب ایران به‌گونه واضح و جدی صحبت کند.

حکومت افغانستان در بارۀ افغان‌های که به نفع ایران در سوریه می‌جنگند چیزی نمی‌گوید، اما هیئت اداری ولسی جرگه این عمل ایران را ناجایز و خلاف تمام قوانین قبول شده جهانی می‌خواند.

عرفان‌الله عرفان منشی دوم این جرگه روز سه شنبه «۰۹ اسد ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، افغانستان در این باره باید با جانب ایران واضح و جدی صحبت کند.

آقای عرفان اضافه می‌کند، از هر راه ممکن باید جلو رفتن افغان‌های که به جنگ سوریه می‌روند، گرفته شود.

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

او گفت:

"هر کسی که افغان‌ها را قربانی اهداف خود می‌کنند این خلاف قوانین جهانی است، حکومت افغانستان در این باره مسئولیت دارد تا در این راستا اقدام جدی کند. آن کشورهای که از احساسات افغان‌ها سوء استفاده می‌کنند با آن‌ها باید برخورد جدی شود و جلو آن گرفته شود."

نائب منشی ولسی جرگه همچنان می‌گوید، فرستادن افغان‌ها از سوی ایران به جنگ شرق میانه راه را برای جنگ نیابتی در افغانستان هموار می‌کند که به‌گفته وی بیشتر زجر آن را افغان‌ها متقبل می‌شوند.

این در حالی است که روزنامه امریکایی واشنگتن پست به تازه‌گی گزارش داده که حدود ۱۸ هزار افغان به نفع ایران در سوریه می‌جنگند.

روزنامه نوشته که ایران این افغان‌ها را در گروه لشکر فاطمیون جذب کرده و ماهانه برای هر کدام‌شان ۶۰۰ دالر تنخواه می‌دهد.

«فاطمیون»
«فاطمیون»

پیش از این هم گزارش شده بود که تعدادی افغان‌ها به درخواست ایران در عراق نیز جنگیده اند.

تلاش کردیم در این باره با حکومت افغانستان صحبت کنیم، اما سخنگوی وزارت خارجه از ابراز نظر در این باره خودداری کرد.

پیش از این حکومت افغانستان چندین بار گفته است، گزارش‌ها مبنی بر فرستادن افغان‌ها از سوی ایران به جنگ شرق میانه بررسی خواهد شد، اما نتیجه و چگونگی این بررسی‌ها با رسانه‌ها شریک نشده‌است.

پیش از این محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه در جریان سخنرانی در یک مراسم در تهران از لشکر فاطمیون که برخی افغان‌ها نیز شامل آن است تشکری کرده‌است.

در همین حال برخی کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند، بر اساس قوانین جهانی و قوانین مهاجرت باید حقوق مهاجرین که در هر کشور زنده‌گی می‌کنند تأمین شود و از آن‌ها استفاده سوء نشود.

ودیر صافی یکی از این کارشناسان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان مکلف است که در تمام کشورها و به خصوص ایران از حقوق اتباع خود دفاع کند.

ودیر صافی
ودیر صافی

​او افزود:

"وظیفه حکومت ما این است که عودت مهاجرین از کشورهای همسایه به خصوص ایران و پاکستان را فراهم و زنده‌گی آنان را تأمین کند، فرستادن افغان‌ها به جنگ را باید از راه‌های دیپلوماتیک با ایران حل کند."

آقای صافی پیشنهاد می‌کند که سازمان جهانی مهاجرت (آی، او، ام) و سازمان جهانی حقوق بشر باید از حکومت ایران بپرسد که بر اساس کدام دلیل افغان‌ها را در جنگ قربانی اهداف خود می‌کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG