لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

CIA: خانوادۀ امریکایی - کانادایی پنج سال در پاکستان نگهداری شده بود


رئیس اداره مرکزی استخبارات امریکا افشا کرد که خانوادۀ امریکایی - کانادایی رها شده پنج سال در پاکستان نگهداری می‌شد.

رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا یا "سی آی ای" که روز پنجشنبه در مرکز تحقیقاتی دفاع از دیموکراسی صحبت می‌کرد، گفت، رهایی خانواده امریکایی -کانادایی برای مردم امریکا یک دستآورد بزرگ بوده و توسط گروگانان از پنج سال به این سو، در پاکستان نگهداری شده بودند.

این اولین باریست که یک مقام عالی رتبه امریکا به طور آشکارا می‌گوید، خانواده اختطاف شده پنج سال در پاکستان نگهداری شده بود.

مایک پامپیو در سخنرانی خود، اظهارات مقامات اردوی پاکستان در این مورد را رد کرد که گفت:

مایک پامپیو
مایک پامپیو

"این خانوادۀ امریکایی - کانادایی زمانی از نزد رباینده‌گان مسلح آزاد ساخته شدند که از قلمرو افغانستان به مناطق قبایلی پاکستان آورده می‌شدند."

  • سوال در اینجا مطرح می‌شود که پاکستان از بیان این مطلب چه هدف داشت و چرا خواست، جهان فکر کند که گروگان در پنج سال اسارت در پاکستان نه، بلکه در افغانستان زنده‌گی می‌کردند؟
  • اعجاز ختک کارشنان امور سیاسی پاکستان در منطقه روز جمعه به رادیو آزادی گفت:

"پاکستان از مدتی طولانی به این‌سو، موقف را اختیار کرده که گویا گروه‌های تندرو و افراطی افغان مانند شبکه حقانی و طالبان، دیگر از پاکستان خارج شده و در نقاط مختلف افغانستان جابه‌جا شده‌اند. پاکستان در روشنی این موقف خود، زمانی که این خانواده را رها کرد، منطقی این بود که پاکستان می‌گفت، اعضای این خانواده همین اکنون وارد پاکستان شده و آن‌ها قبل از این در اینجا نبودند. اگر می‌گفت که آنها پیش از این هم در پاکستان بودند، در آن صورتی موقف پاکستان درست ثابت نمی‌شد."

این زوج امریکایی - کانادایی در سال ۲۰۱۲ میلادی در افغانستان ربوده شدند و کودکان شان در جریان پنج سال اختطاف به دنیا آمدند.

پیس از این مقام‌های امریکایی به شرط افشا نکردن نام شان به خبرگزاری رویترز گفته بودند که هیج نشانۀ مبنی بر این که گروگانان چند روز قبل از افغانستان به پاکستان، آورده شده باشند، وجود نداشت.

به گفته این مقام‌ها، امریکا به این باور است که شبکه حقانی پس از اختطاف، از این خانواده در مناطق قبایلی پاکستان نگهداری می‌کرد.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام بلند رتبه امنیتی پاکستان می‌گوید، بر بنیاد معلوماتی اداره استخبارات امریکا نیروهای پاکستانی موتر اختطاف شده‌ها را تعقیب کرده که به گفته وی این خانواده را در منطقه کورم ایجنسی در نزدیکی کوهات دستگیر کرده‌اند.

تحلیلگران در پاکستان و افغانستان به این باور اند که امریکا معلومات در باره نگهداری این خانواده را به خاطر افشا کرد که این کشور در برابر تندروان و تروریستان تاکنون دست به کدام اقدام نه زده است.

خانوادۀ امریکایی -- کانادایی
خانوادۀ امریکایی -- کانادایی

روح الله احمدزی کار شناس امور سیاسی افغانستان و منطقه می‌گوید، پاکستان یک بار دیگر خواست تا جهان را فریب بدهد و به کانگرس و مردم امریکا ثابت کند که تندروان و گروه‌های افراطی در داخل افغانستان اند و گروگانان در نتیجه عملیات نظامی و همکاری پاکستان آزاد شدند.

آقای احمدزی افزود:

"چهار ده سال روابط ضد و نقیض آنها، موقف نرم امریکا و سیاست فریبنده پاکستان و انداختن بار مسئولیت و ملامتی بر افغانستان، اکنون به مرحله آخر آن رسیده و بیش از این تحمل پذیری میان دو کشور پایان یافته است. در صورتی که پاکستان واقعاً قدم بردارد و لانه‌های جنگجویان و پناه‌گاه های شبکه حقانی را از بین ببرد، یک دلیل خوبی خواهد بود تا پاکستان کمک‌های امریکا را دوباره بدست آورد و روابط خود را بهبود بخشد. اما اگر پاکستان دست به این اقدام نزند امریکا به طور آشکار به حملات طیاره‌های بی‌پیلوت پرداخته و حتی در برابر پاکستان از اقدام نظامی کار خواهد گرفت."

پاکستان پس از رهایی خانواده امریکایی- کانادایی به همکاری و مشارکت معلومات استخباراتی بین دو کشور تأکید کرد.

اما امریکا به پاکستان هشدار داده که کمک‌هایش را در بخش نظامی با این کشور کاهش می‌دهد.

دو منبع طالبان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این خانواده اختطاف شده در سال‌های اخیر در پاکستان نگهداری می‌شدند.

XS
SM
MD
LG