لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

کمیسیون انتخابات: تلاش می‌کنیم با استفاده از سیستم بایو متریک انتخابات برگزار شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، این کمیسیون مطالعات‌اش را در سطوح مختلف به‌خاطر استفاده از بایو متریک در انتخابات ولسی جرگه آغاز کرده‌است.

پس از اختلاف میان احزاب سیاسی و کمیسیون مستقل انتخابات در رابطه به چگونه‌گی برگزای انتخابات ولسی جرگه، حالا مسئولان این کمیسیون می‌گویند، در هماهنگی با حکومت و دیگر نهادهای ذیربط روی استفاده از سیستم بایو متریک در انتخابات ولسی جرگه کار می‌کند.

سید حفیظ‌الله هاشمی سخنگوی این کمیسیون روز پنجشنبه «۲۹ سنبله ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، با آنکه مدت اندک به برگزاری انتخابات ولسی جرگه باقی مانده، اما این کمیسیون تلاش می‌کند با استفاده از سیستم بایو متریک این انتخابات را برگزار کند.

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

او افزود:

"کمیسیون هنوز هم با سطوح مختلف مطالعه دارد که آیا استفاده از بایو متریک در زمان کم ممکن است یا خیر؟ تطبیق می‌شود یا نه؟ اما تا جایی مطالعات پیش رفته تا ما بتوانیم به زودترین فرصت این مسئله را نهایی ساخته و با مردم افغانستان شریک سازیم."

آقای هاشمی برای مردم اطمینان داد که انتخابات در زمان معین آن برگزار می‌شود، زیرا به‌گفته وی ۹۰ درصد مواد حساس به کابل انتقال یافته و قرار است به ۲۰ ولایت فرستاده شود و آماده‌گی‌های لوژیستیکی، تخنیکی و عملیاتی آن بسیار خوب پیش می‌رود.

۹۰ درصد مواد حساس به کابل انتقال یافته و قرار است به ۲۰ ولایت فرستاده شود و آماده‌گی‌های لوژیستیکی، تخنیکی و عملیاتی آن بسیار خوب پیش می‌رود.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که چندی قبل احزاب و جریان‌های سیاسی خواست‌هایشان را در پیوند به متوقف شدن روند ثبت‌نام رأی دهنده‌گان، استفاده از سیستم بایو متریک در روز برگزاری انتخابات و نظارت جدی احزاب از این روند به کمیسیون مستقل انتخابات مطرح کردند.

پس از آن ائتلاف بزرگ ملی افغانستان در پیوند به پذیرفته نشدن خواست‌هایشان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات دروازه‌های دفاتر ساحوی را در ولایات ننگرهار، هرات، کندز، کندهار و مزار شریف بسته کردند که حالا تنها دفاتر بلخ و کندهار هنوز هم بسته است.

در عین حال آقای هاشمی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها می‌گوید، آنان پیشنهاد را به‌خاطر تأخیر در برگزاری این انتخابات به کمیته مربوطه فرستاده اند که تا دو روز دیگر مسئلۀ برگزرای انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها روشن خواهد شد.

با این همه یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان استفاده از سیستم بایو متریک را یک اقدام نیک دانسته، اما می‌گوید با توجه به زمان اندک به انتخابات ولسی جرگه استفاده از سیستم بایو متریک برگزاری انتخابات را متأثر می‌سازد.

او افزود:

"کاربرد بایو متریک یک موضوع خوب است، اما با توجه به وقت که باقی مانده آیا بایومتریک مرحله آزمایشی خود را دارد یا ندارد؟ دوم این‌که اگر بدون آزمایش آنان تجهیزات و وسایل را ارسال می‌کنند در ساحات در صورتی‌که آنان با مشکلات تخنیکی مواجه می‌شوند، ما ترس داریم که باز هم مشکلات جدی تخنیکی رخ بدهد و بعد از انتخابات با تفتیش‌های بحران زا وارد مراحل بعدی شویم."

یوسف رشید
یوسف رشید

آقای رشید همچنان می‌گوید، اندک بودن وقت، نبود ظرفیت نهادهای مسئول، نبود شیوه‌های منظم به‌خاطر راه اندازی مراحل آزمایشی سیستم بایو متریک، عدم آگهی مردم از این سیستم و استخدام کارمندان روی اعتبار این پروسه و کیفیت کار آن تأثیر بد بجا می‌گذارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG