لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

تلاش‌های حکومت افغانستان برای کمک‌رسانی به بی‌جا شده‌گان داخلی!


حکومت افغانستان تلاش دارد تا به بی‌جا شده‌گان داخلی کمک‌رسانی کند و بی‌جا شده‌های ناشی از حوادث طبیعی را دوباره به محلات اصلی‌شان برگرداند.

ادامۀ نا امنی‌ها و خشک‌سالی در افغانستان در کنار آن که تلفات و خسارات هنگفت را برجا گذاشته حدود ۲۵۰ هزار تن را در سال جاری میلادی مجبور به ترک مناطق‌‌شان نیز کرده است.

حکومت افغانستان با اشاره به این موضوع می‌گوید که روند کمک‌رسانی به بی‌جا شده‌گان ادامه دارد و همچنان سعی می‌شود تا بی‌جا شده‌گان ناشی از خشک‌سالی دوباره به مناطق اصلی‌‌شان برگردانده شوند.

خشک‌سالی
خشک‌سالی

نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی افغانستان روز چهارشنبه «۱۸ میزان ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت:

"به دنبال این هستیم که بی‌جا شده‌های ناشی از خشک‌سالی از بی‌جا شده‌گان ناشی از جنگ و نا امنی تفکیک شوند، آنانی که به مناطق‌شان برگشته نمی‌توانند در کمپ‌های موقت برای‌شان کمک‌های دوامدار صورت گیرد و کسانی‌که در اثر خشک‌سالی بی‌جا شده‌اند ترغیب شوند تا به صورت داوطلبانه به محلات اصلی خود برگردند."

آقای فهیم می‌گوید که خشک‌سالی در برخی مناطق ۲۰ ولایت مردم را مجبور به ترک خانه‌های‌ شان کرده و همچنان ده‌ها هزار تن دیگر به علت ادامۀ نا امنی‌ها مناطق اصلی‌شان را ترک کرده اند.

این سخنان در حال بیان می‌شود که اوچا یا دفتر همآهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل‌متحد در گزارش تازه‌اش گفته که در جریان سال جاری میلادی نزدیک به ۲۵۰ هزار تن به علت ادامه نا امنی‌ها و خشک‌سالی در افغانستان بی‌جا شده اند.

در این گزارش گفته شده که تنها در هفته اول ماه جاری میلادی به علت شدت درگیری‌ها بیش از ۲۸ هزار تن عمدتاً در ولایات بادغیس، کنر، کاپیسا، تخار، پکتیکا، غزنی و پروان از مناطق‌‌شان بی‌جا شده‌اند.

دفتر همآهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل‌متحد همچنان گفته که حدود ۴۵ درصد این بی‌جا شده‌گان کمک‌های بشری دریافت کرده اند، اما ۵۵ درصد دیگر آنان تا هنوز به این کمک‌ها دست نیافته اند.

در عین حال گل احمد اعظمی معاون کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه می‌گوید، بر اساس شکایت‌های که به آنان رسیده بی‌جا شده‌گان کمک‌های لازم دریافت نکرده و با مشکلات جدی رو‌به‌رو هستند.

​او افزود:

"کاملاً، شکایت‌ها برای ما رسیده و ما آن را بررسی کردیم، مردم سخت نگران هستند و کمک‌های که باید حتماً با بی‌جا شده‌گان صورت می‌گرفت انجام نشده، این که برای یک خانواده ده نفری شما دو دانه کمپل یا یک قطی روغن می‌دهید، برای یک نفر هم کفایت نمی‌کند و چنین مشکلات واقعاً وجود دارد."

نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی نیز تا حدی این مشکل را می پذیرد، اما می‌گوید ادامۀ نا امنی‌ها در برخی مناطق روند کمک‌رسانی را متأثر ساخته است.

اما آقای فهیم می‌گوید که مؤسسات بین‌المللی نهاد‌های حکومتی را در رسانیدن کمک به بی‌جا شده‌گان همکاری می‌کنند و تلاش می‌شود تا کمک‌های لازم و اضطراری به بی‌جا شده‌گان هرچه زودتر رسانیده شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG