لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

نگرانی فیفا در خصوص تأمین امنیت روند انتخابات!


هرچند به روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه افغانستان مدتی کمی باقی مانده‌است، اما نگرانی‌ها در خصوص امنیت این روند هنوز هم پا برجاست.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان با اشاره به کشته شدن یکی از نامزدان انتخابات ولسی جرگه در ولایت هلمند می‌گوید که مشکلات در بخش امنیت انتخابات آنان را نگران ساخته‌است.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان

آقای رشید روز چهارشنبه «۱۸ میزان ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت:

"چند نامزد که متأسفانه در چند ولایت به قتل رسیدند نشان دهنده این است که یا توجه جدی به امنیت‌شان وجود ندارد یا هم خلاء جدی همآهنگی میان نامزدان و سکتور امنیتی ما وجود دارد، به هر حال نباید ما بیشتر از این شاهد همچو واقعات باشیم."

این در حالیست که در حملۀ انتحاری روز گذشته در هلمند بالای دفتر صالح محمد اچکزی یکی از نامزدان ولسی جرگه به‌شمول وی ۹ تن کشته شدند.

قبل از آن در ننگرهار و برخی ولایات دیگر نیز هشت تن از نامزدان از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

اما با این همه سخنگویان وزارت‌های داخله و دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از عملی شدن برنامه‌های ویژه به هدف تأمین امنیت نامزدان و پروسه انتخابات تعهد نمودند.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله در زمینه می‌گوید:

"به تمام پولیس به سطح ولایات و ولسوالی‌ها وظیفه داده شده که هر چه در توان دارند در تأمین امنیت نامزدان و کمپاین‌های انتخاباتی‌شان اقدام کنند و درخواست ما هم از نامزدان این است که برنامه‌های انتخاباتی‌شان را با ما در میان گذارند."

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز می‌گوید که این وزارت به هدف تأمین امنیت روند انتخابات عملیات تصفیوی وسیع را از یک ماه گذشته در سراسر افغانستان آغاز کرده‌است.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"وزارت دفاع به‌خاطر امنیت انتخابات از یک ماه به این‌سو عملیات‌های تهاجمی و تصفیوی را به راه انداخته‌است و برای تأمین امنیت آماده‌گی کامل دارد."

هرچند نهاد‌های امنیتی افغان از تأمین امنیت نامزدان انتخابات ولسی جرگه اطمینان می‌دهند، اما برخی از آگاهان نظامی با اشاره به هشدار تازۀ طالبان در پیوند به انتخابات و ناامنی‌های جاری، این روند را با چالش‌ها همراه می‌خوانند.

باری عارض یکی از آنان می‌گوید افغان‌ها باید در همکاری با نهاد‌های امنیتی‌شان روند ملی انتخابات را موفق سازند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG