لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

کمیسیون انتخابات: اجازه نمی‌دهیم حلقات استخباراتی بیرونی به هدف شان برسند


امنیت چالش بزرگ در برابر روندی که حالا انتظار برای برگزاری آن به ناامیدی‌ها از بهر همه شمول نبودن آن مبدل شده‌است.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز می‌گوید مخالفان مسلح دولت و حلقه‌های استخباراتی شماری از کشورها در تلاش سپوتاژ کردن روند انتخابات استند؛ اما تأکید می‌ورزد که در برابر این چالش‌ها تن نخواهند داد.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه ۲۳ میزان ۱۳۹۷ در صحبت با رادیو آزادی گفت که تأمین امنیت انتخابات مسئولیت نهادهای امنیتی است و برای آنان از این رهگذر اطمینان داده شده‌است.

وی افزود:

"انشاالله انتخابات را در ۲۸ میزان که شنبه هفته آینده‌است برگزار می‌کنیم، شماری از حلقه‌های استخباراتی کشورها با حمایت از مخالفان مسلح دولت در افغانستان تلاش می‌ورزند این روند را با چالش روبه‌رو سازند؛ اما به هیچ صورت به ویژه نیروهای امنیتی ما به آنان اجازه نخواهند داد چنان که در روند ثبت نام ثابت کردند، و مردم ما انشاءالله در یک فضای امن به نامزدان دلخواه‌ شان رأی خواهند داد."

به تازه‌گی یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل از اوضاع امنیتی در برابر این روند نگرانی کرده‌است.

رئیس مشرانو جرگه افغانستان نیز یک روز پیش از این از نهادهای امنیتی خواست تا مسئولیت‌های شان را در برابر انتخابات به گونه درست عملی کنند.

با این همه پنج روز تا برگزاری انتخابات ولسی جرگه مانده‌است، روندی‌که گسترش نبردها در شماری از ولایت‌ها نگرانی هایی را از بهر همگانی نبودن و عدم مصونیت این روند برانگیخته است.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید نهادهای امنیتی، بیشتر از ۵۰۰۰ مرکز رأی‌دهی را تأمین امنیت می‌کنند.

این کمیسیون هر چند به موجودیت تهدید‌های بلند در بخش هایی از کشور اشاره می‌کند؛ اما نمی‌گوید که آیا در این بخش‌ها انتخابات را برگزار خواهند توانست و یا نه.

پیشتر این کمیسیون گفته‌است که ۲۰۰۰ مرکز رأی‌دهی به علت تهدیدهای بلند امنیتی در شماری از ولایت‌ها باز نخواهند شد، مرکزهایی‌که در روزهای روند ثبت نام رأی دهنده‌گان به روی شهروندان بسته بوده‌اند.

در روزهای پسین گروه طالبان هشدار داده‌اند که مانع برگزاری این روند خواهند شد.

با این همه شماری از ناظران انتخابات هر چند تلاش‌های نیروهای امنیتی را برای تأمین امنیت انتخابات می‌ستایند؛ اما می‌گویند، اگر اوضاع بد امینتی این‌گونه در ولایات ادامه یابد، شمار مراکز رأی‌دهی که بسته می‌مانند به بیشتر از ۲۰۰۰ خواهد رسید.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا گفت:

یوسف رشید
یوسف رشید

"افغانستان در وضعیت جنگی قرار دارد انتخابات از بابت همگانی بودن صدمه جدی و بزرگی را تحمل می‌کند، چرا که همه شمول نیست و در بعضی مراکز نه ثبت نام شد و نه باز شده می‌تواند و در کنار این در شماری از ولایات که تهدید‌ها در روزهای اخیر بلند رفته ممکن سطح مشارکت کمرنگ و حتی مراکز بسته خواهند شد، به هر صورت ما یک انتخابات همه شمول نداریم."

آقای رشید می‌گوید با توجه به گسترش نا امنی‌ها در بخش هایی از کشور باور ندارند که این روند حتی در مرکز‌های که اکنون از امنیت آنان سخن زده می‌شود در روز انتخابات بروی رأی‌دهنده‌گان باز باشد.

به گفته او هم اکنون ولایت‌های هلمند، میدان وردک، سرپل، فاریاب، فراه، کندز، تخار، بدخشان، ننگرهار و ارزگان با تهدید‌های بلند روبه‌رو استند و اگر به اوضاع این ولایات رسیده‌گی نشود، انتخابات در آن‌ها بگونه شفاف و همه شمول برگزار نخواهد شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG