لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

هاشمی: آمادگی‌های تخنیکی و عملیاتی برای برگزاری انتخابات تکمیل شده‌اند


کمتر از ۲۴ ساعت دیگر به برگزاری انتخابات باقی مانده‌است. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز می‌گوید که برای برگزاری موفقانه این انتخابات آمادگی‌های تخنیکی و عملیاتی تکمیل شده‌اند.

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی این کمیسیون روز جمعه ۲۷ میزان ۱۳۹۷به رادیو آزادی گفت که ساعت هفت صبح روز شنبه روند رأی دهی آغاز می‌شود.

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی می‌گوید:

"پروسه عملیات و انتقالات به سر رسیده، ۹۰ درصد مواد به مراکز انتقال شده، ۸ درصد تا شام امروز و ۲ درصد دیگر که مربوط به مراکز در شهر هاست، فردا صبح انتقال می‌یابد."

آقای هاشمی افزود که پس از ختم روند رأی دهی به روز شنبه، شمارش آرا در پایان روز آغاز می‌شود که به گفته وی جلو تقلب گرفته خواهد شد و از جانبی مردم و نامزدان نتایج آرای شانرا در وقت معین به دست می‌آورند.

وی می‌گوید که انتخابات ۹۷ متفاوتر و بهتر تر از گذشته برگزار می‌شود زیرا به گفته وی موجودیت فهرست رأی دهندگان و سیستم بایومتریک شفافیت این روند را تضمین می‌کند.

آقای هاشمی گفت که موجودیت این دو روند سبب می‌شود تا از صندوق‌های خیالی، اوراق اضافی، آرای نیابتی و انتقال صندوق خارج از مرکز جلوگیری صورت گیرد.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی روز پنج‌شنبه گفت که به‌خاطر شفافیت بهتر انتخابات از سیستم بایومتریک در رأی دهی استفاده می‌شود.

آقای غنی گفته‌است انتخابات مهم‌ترین پروسه مردم سالاری بوده و از مردم خواست تا در این روند بگونه گسترده اشتراک کنند.

در حالی از آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات سراسری سخن زده می‌شود که احتمالاً پس از حادثه روز پنج‌شنبه در کندهار که در آن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه این ولایت جان باخت، انتخابات در کندهار به روز شنبه برگزار نشود.

وسیمه بادغیسی معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته‌است که به شورای امنیت کشور سفارش داده‌اند که برگزاری انتخابات ۲۸ میزان در ولایت کندهار به تعویق بیفتد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00
لینک مستقیم

در همین حال برخی از نهاد‌های ناظر انتخاباتی از جمله بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید که تأخیر در انتقال مواد به مراکز رأی دهی سبب می‌شود تا روند رأی دهی در تمامی محلات به وقت معین آن اغاز نشود.

یوسف رشید رئیس این بنیاد به رادیو آزادی چنین گفت:

یوسف رشید
یوسف رشید

"امیدوار هستیم که امروز این‌ها بتوانند مواد شانرا به تمامی مراکز انتقال بدهند، چون وقت کم مانده‌است، اگر امروز روند انتقالات تکمیل نشود شاید نتوانیم در روز انتخابات تمامی مرکز را تحت پوشش داشته باشیم یا آن‌ها به وقت کار شانرا آغاز کنند."

آقای رشید هم‌چنان تأکید می‌کند که باید در ولسوالی‌ها و ساحات نا امن همآهنگی کمیسیون با نیرو‌های امنیتی بیشتر باشد تا جلو تقلب گرفته شود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG