لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

تصمیم کمیسیون‌های انتخاباتی: آرای بدون بایومتریک نیز قابل اعتبار است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، آرای که بدون بایومتریک و بار کود در صندوق ها ریخته شده‌است نیز معتبر بوده و شمارش خواهد شد.

سید حفیظ الله هاشمی عضو و سخنگوی این کمیسیون روز سه‌شنبه با سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در یک نشست خبری مشترک گفت، آرای که با فهرست رای دهندگان مطابقت داشته باشد قابل اعتبار است.

آقای هاشمی می‌گوید که اختلاف میان هر دو کمیسیون انتخاباتی در این مورد پایان یافته است:

سید حفیظ الله هاشمی عضو و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
سید حفیظ الله هاشمی عضو و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

"مشکلات که کارهای ما را اندکی متاثر و با موانع روبرو ساخته بود راه حل به آن دریافتیم و در مواردی که تا حدی سوء تفاهم بود نیز روشن شد که امروز طی اعلامیه ای آن را به شما پیشکش میکنیم."

در عین حال علی رضا روحانی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید، آرای که در فهرست ثبت شده کمیسیون مستقل انتخابات شامل نباشد اعتبار ندارد و شمارش نخواهد شد.

در برخی از اعلامیه مشترک دو کمیسیون آمده‌است، آرای که بر اساس فهرست رای دهندگان بدون بایومتریک در صندوق ها ریخته شده، زمانی قابل اعتبار خواهد بود که مطابق طرزالعمل از سوی رئیس محل، ناظرین و مشاهدین تصدیق گردد.

پیش از این کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود، آرای که بدون بایومتریک در صندوق ها ریخته شده، فاقد اعتبار بوده و باید شمارش آن صورت نگیرد.

در این حال یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان از تفاهم به میان آمده میان دو کمیسیون انتخاباتی ستایش می‌کند و می‌خواهد که به آرای مردم باید احترام شود:

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

"وظیفه کمیسیون شکایات انتخاباتی این است که عدالت را تامین کند،حتی یک رای پاک هم باید مصئون باشد و یک ملیون رای اگر نا حق استعمال شده باشد باید باطل گردد،پس این اقدام بجا و عملی است که از سوی هردو کمیسیون صورت گرفته است."

آقای رشید می‌گوید، عدم کارایی سیستم بایومتریک و یا این‌که برخی از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات از آن درست استفاده نتوانستند مشکل مردم نبوده و باید آرای که مطابق فهرست اما بدون بایومتریک در صندوق‌ها ریخته شده معتبر پنداشته شود.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG