لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

وزارت خارجه: روی چگونگی برگزاری نشست مسکو تا هنوز توافق نشده‌است


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، تا هنوز در مورد چگونگی و زمان برگزاری نشست مسکو در مورد صلح افغانستان با روسیه به توافق نرسیده‌است.

صبغت الله احمدی سخنگوی این وزارت شام شنبه، ۱۲ عقرب، به رادیو آزادی بیشتر گفت:

" اشتراک اعضای شورای عالی صلح قابل بحث است. در موارد دیگر در حال مذاکره هستیم. تا هنوز در مورد چگونگی برگزاری این نشست در حضور نمایندۀ حکومت به توافق نرسیده‌ایم."

پیش ازین، خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و رویترز گزارش داده‌اند که وزارت خارجه روسیه گفته نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در مورد اشتراک در نشست مسکو به روز جمعه نهم نومبر توافق کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده که ایالات متحده، پاکستان، ، ایران، هند، چین، قزاقستان، قرغزستان، ترکمنستان و ازبکستان به این نشست دعوت شده‌اند. اما گفته نشده که کدام یک ازین کشورها اشتراک شان را پذیرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلومات‌های روسیه ظرف دو ماه گذشته دعوتنامه اشتراک در نشست مسکو را به گروهی از سیاستمداران ارشد افغان به شمول حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان فرستاده‌اند.

درین گزارش آمده که ایالات متحده اشتراک در نشست مسکو را رد کرده‌است.

جاوید کوهستانی تحلیلگر ارشد مسایل نظامی در کابل است.

در یک گفتگوی تیلیفونی شام شنبه، آقای کوهستانی موجودیت یک اجماع بین‌المللی و منطقه ای را پیش شرط رسیدن به صلح دانست.

او افزود:

"عدم اشتراک واشنگتن و متعاقب آن اعلامیه حکومت افغانستان {مبنی بر عدم اشتراک در نشست مسکو} نشان میدهد که یک اجماع بین المللی و منطقه ای وجود ندارد. اگر ما یک تفاهم کلی منطقه ای را در سطح مناسبات و منافع افغانستان و منطقه جستجو نکنیم، یقیناً به صلح نمی رسیم."

گفتگوهای مسکو در مورد صلح افغانستان ابتدا در ماه اگست امسال پس از آن به تعویق افتاد که حکومت افغانستان در آن اشتراک نکرد و گفت که طالبان باید نخست به انجام گفتگوی مستقیم با کابل توافق کنند.

طالبان تاکنون چنین چیزی را نپذیرفته و گفته‌اند که حاضرند با ایالات متحده مستقیماً گفتگو کنند.

به اساس گزارش‌ها، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان در ماه اکتوبر با شماری از نمایندگان طالبان در دوحه قطر دیدار کرد.

واشنگتن همواره بر گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تاکید کرده‌است.

اکنون، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان هم بار دیگر به رادیو آزادی گفت، در هر بحثی در بارۀ صلح افغانستان باید مالکیت و رهبری افغان‌ها به رسمیت شناخته شود.

XS
SM
MD
LG