لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

ارگ: بورد ملی مشورتی صلح برای تسریع روند صلح ایجاد می‌شود


ریاست جمهوری افغانستان بورد ملی مشورتی صلح را برای سرعت بخشیدن روند صلح ایجاد می‌کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز دوشنبه از طریق ویدیو کنفرانس با مقام‌های ملکی و نظامی ۳۴ ولایت در این مورد گفتگو کرد.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیشب به رادیو آزادی گفت که این افراد شامل رؤسای شوراهای علما، امور زنان، پوهنتون‌های دولتی و حقوق بشر می‌شوند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"هدف از این صحبت آن بود که چون ما به پروسۀ صلح سرعت می‌بخشیم، بنابرین ضرورت است تا ترکیب این گفتگوها یک ترکیب فراگیر به اشتراک نماینده‌های ۳۴ ولایت باشد که آن‌ها در مشوره با اقشار مختلف در هر ولایت برگزیده می‌شوند و به کابل می‌آیند و با تیم تخنیکی حکومت مشترکاً کار می‌کنند و از مردم افغانستان در گفتگوهای صلح نماینده‌گی خواهند کرد."

به‏گفتۀ آقای مرتضوی، در نظر است که نماینده‌های احزاب سیاسی، جامعه مدنی، زنان و شماری دیگر از چهره‌ها نیز در بورد ملی مشورتی صلح شامل شوند.

اما او نگفت که این بورد چه وقت تشکیل می‌شود.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا برای صلح و آشتی افغانستان اخیراً در دیدار با مقام‌های افغان در کابل و نماینده‌های طالبان در قطر گفت که برای اجرای مذاکرات مستقیم صلح نیاز است تا گروه‌های گفتگو کنندۀ هر دو طرف تشکیل شود.

حاجی داوود، کارشناس امور سیاسی تصمیم ارگ برای ایجاد بورد ملی مشورتی صلح را بخشی از همین تلاش‌ها می‌داند.

او به رادیو آزادی گفت که شورای عالی صلح افغانستان نتوانسته است پروسۀ صلح را پیش ببرد.

حاجی داوود، کارشناس امور سیاسی
حاجی داوود، کارشناس امور سیاسی

وی افزود:

"فکر می‌کنم که فعلاً تلاش‌ها در کابل جریان دارد تا افرادی که بیرون از شورای عالی صلح هستند و واقعاً در میان مردم نفوذ و محبوبیت دارند و برای مخالفان هم تا حدی قابل قبول هستند، وارد صحنه ساخته شوند تا در مذاکرات آینده با مخالفان سهم بارز داشته باشند."

بر اساس معلومات ریاست جمهوری افغانستان، آقای غنی به مقام‌های ولایات گفته‌است، که نماینده‌های تمامی ولایت‌ها باید در پروسۀ صلح شامل شوند.

او هم‌چنان از آن‌ها خواسته است که نماینده‌های‌شان را برای عضویت در بورد ملی مشورتی صلح تا سه روز معرفی کنند.

XS
SM
MD
LG