لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

پاکستان خواهان دور کردن تصاویر جعلی آسیه بی‌بی از شبکه‌های اجتماعی شد


حکومت پاکستان از تویتر و سایر شبکه‌های اجتماعی خواسته است تا تصاویر جعلی را که گویا آسیه بی‌بی در بیرون از پاکستان است، به نمایش نگذارند.

گروه‌های تندرو در پاکستان از حکومت این کشور خواسته‌اند تا مانع خروج آسیه بی‌بی از پاکستان شود.

اما اخیراً برخی از تصاویری در شبکه‌های اجتماعی نشر شد که آسیه بی‌بی و خانواده‌اش را در بیرون از پاکستان نشان می‌دهند.

آسیه بی‌بی
آسیه بی‌بی

مقام‌های پاکستانی دیروز ۱۲ نوامبر این تصاویر را جعلی خوانده گفتند که آسیه بی‌بی پاکستان را ترک نکرده، اما بنابر تهدیدهای شدید از سوی گروه‌های مذهبی در محل نامعلوم بسر می‌برد.

فواد چوهدری وزیر اطلاعات پاکستان در مورد یک تصویری که آسیه بی‌بی را با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نشان می‌دهد گفته‌است که این تصویر از دختر آسیه بی‌بی است که دو سال پیش گرفته شده بود.

به‌گفته آقای چوهدری این تصاویر جعلی می‌توانند احساسات گروه‌های اسلامگرا را در پاکستان برانگیزد از این رو از شبکه‌های اجتماعی خواسته‌اند تا این تصاویر جعلی را هرچه زودتر بردارد.

اما مدافعین حقوق بشر در پاکستان این اقدام حکومت را محکوم کرده و آنرا نقض آزادی بیان خوانده‌اند.

پس از لغو حکم اعدام آسیه بی‌بی از سوی ستره محکمه پاکستان، تحریک لبیک یا رسول الله تظاهرات سرتاسری را برای سه روز در شهر‌های بزرگ پاکستان راه اندازی کرد که بعداً بر اساس یک توافق با حکومت، این تظاهرات به پایان رسید.

حکومت پاکستان بر اساس این توافق آسیه بی‌بی را ممنوع‌الخروج اعلام کرد.

وکیل مدافع آسیه بی‌بی گفته‌است که چندین کشور اروپایی از این زن مسیحی خواسته‌اند تا تقاضای پناهنده‌گی دهد.

هالند گفته‌است که کارمندان سفارت‌اش را در پاکستان فرا خوانده‌است، زیرا آن‌ها به‌خاطر تمایل برای ارائه پناهنده‌گی به آسیه بی‌بی با تهدیدهای جدی روبه‌رو شده‌اند.

استیف بلوک وزیر خارجۀ هالند دیروز به رادیوی "ان. پی. او" گفت به‌خاطر تهدید‌ها تعدادی زیادی از دیپلومات‌های این کشور از پاکستان برگشته‌اند.

سیف‌الملوک وکیل مدافع آسیه بی‌بی پس از لغو حکم اعدام این زن مسیحی به هالند رفت، مقام‌ها در هالند گفته‌اند که به گونه مؤقت به وکیل مدافع آسیه بی‌بی پناهگاه فراهم کرده‌اند.

آسیه بی‌بی در سال ۲۰۱۰ میلادی به‌خاطر توهین به مقدسات از سوی محکمه ابتدایی محکوم به اعدام شد که این حکم از سوی سازمان‌های حقوق بشر و کشور‌های غربی شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت.

ستره محکمۀ پاکستان هشت سال پس از سپری کردن این زن مسیحی در زندان حکم اعدام او را لغو کرد.

XS
SM
MD
LG