لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

اشرف غنی در نشست ژینو در مورد چالش‌ها و دستآوردهای حکومت‌اش سخنرانی می‌کند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

نشست اصلی کنفرانس ژینو در مورد افغانستان امروز برگزار خواهد شد.

این نشست برای عملی شدن تعهدات جامعه بین‌المللی برای افغانستان خیلی مهم دانسته می‌شود.

انتظار می‌رود رهبران افغان در نشست امروز برای آوردن اصلاحات بیشتر تعهد بسپارند.

آن‌سو انتظار از جامعه بین‌المللی نیز همین است که برای کمک‌های چندین میلیارد دالری با افغانستان تعهد کند.

قرار است ساعت ۹:۴۰ دقیقۀ صبح امروز به وقت ژینو که ۰۱:۱۰ دقیقه پس از چاشت به وقت افغانستان می‌شود، رئیس جمهور اشرف غنی در مورد چالش‌ها و دستآورد های حکومت سخنرانی کند.

شام امروز، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، همایون قیومی وزیر مالیه و تدامیچی یاماموتو نمایندۀ سازمان ملل‌متحد برای افغانستان، در مراسم پایانی نشست ژینو سخنرانی خواهند کرد.

آقایان عبدالله و قیومی شام سه‌شنبه در یکی از نشست‌های فرعی کنفرانس ژینو تحت نام "مصونیت غذایی در هنگام خشک‌سالی" شرکت کردند.

عبدالله عبدالله گفت که خشک‌سالی در جریان امسال صدمه‌های زیادی برای شهروندان افغانستان رسانده‌است.

به‌گفته رئیس اجرائیه، از میان ۳۴ ولایت افغانستان، ۲۲ ولایت در خشک‌سالی‌ها آسیب دیده‌اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"یافته‌های تازه حکومت، سازمان غذایی جهان و ارزیابی مصونیت غذایی اداره غذا و زراعت سازمان ملل‌متحد نشان می‌دهد که خشک‌سالی ۳.۶ میلیون تن را با وضعیت بد روبه‌رو کرده‌است. این خشک‌سالی هم‌چنان عدم مصونیت غذایی را برای ۶.۱ میلیون تن در سرتاسر کشور به بار آورده‌است."

در نشست مصونیت غذایی در هنگام خشک‌سالی، هم‌چنان همایون قیومی وزیر مالیه، جونیچی یامادا معاون مؤسسه جایکا، مارک لاکوک معاون منشی عمومی سازمان ملل‌متحد در امور کمک‌های بشری، کارین فریمن معاون مدیر ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا و والیری گوارنیری معاون برنامۀ غذایی جهان حضور داشتند.

مارک لاکوک معاون منشی عمومی سازمان ملل گفت که باید اطمینان حاصل شود تا کمک‌های فوری تا پایان سال ۲۰۱۸ برای میلیون‌ها نیازمند در افغانستان رسانده می‌شود.

وی گفت:

"ما باید پول را نه‌تنها به صورت درست، بلکه در فرصت زود مصرف کنیم تا برای دو نیم میلیون نیازمند کمک رسانده شود. این خیلی مهم است. نه‌تنها با مواد غذایی، بلکه با خیمه و سرپناه. بیشترین توجه هم باید برای افراد آسیب‌پذیر که بیشتر شان زنان، دختران و افراد معلول استند، متمرکز باشد."

بحث در مورد خشک‌سالی و مصونیت غذایی در افغانستان، در یکی از نشست‌های حاشیه‌ای کنفرانس ژینو صورت گرفت، اما برای کمک دقیق با نیازمندان تعهدی نشد، چیزی‌که انتظار می‌رود امروز چهارشنبه صورت گیرد.

سازمان ملل‌متحد که همراه با حکومت افغانستان یکجا میزبان نشست ژینو است، در یک اعلامیه گفته که این کنفرانس دو روزه برای عملی شدن کمک ۱۵.۲ میلیارد دالری که از سوی جامعه جهانی، در جریان نشست بروکسل در سال ۲۰۱۶ تعهد شده بود، خیلی حیاتی است.

قرار است رهبران و مقام‌های افغان، امروز چهارشنبه استراتژی‌شان را در مورد تقویت امنیت، ساختن زیربناها، تلاش‌های صلح، مبارزه با فساد و توانمند سازی زنان برای شرکت کننده‌های کنفرانس ژینو تشریح کنند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG