لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

دولت افغانستان جهت گفتگو با طالبان هیئت مذاکره کننده‌اش را به امارات متحده فرستاد


دولت افغانستان هیئت مذاکره کننده‌اش را به امارات متحده عربی فرستاده تا با نماینده‌های سیاسی طالبان گفتگو کند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه پس از چاشت روز دوشنبه «۲۶ قوس ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، این هیئت به نماینده‌گی از حکومت افغانستان به ابوظبی رفته تا در نشست نماینده‌گان ایالات متحده امریکا، پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی با طالبان اشتراک کند.

وی گفت:

"هیئت رفته به ابوظبی و هدف‌شان دیدار با طالبان و نماینده‌های امریکا، پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. امیدوار هستیم که نشست صورت بگیرد و نتایج آن با رسانه‌ها شریک خواهد شد."

انتظار می‌رود امروز یک هیئت ایالات متحدۀ امریکا با نماینده‌های سیاسی گروه طالبان در امارات متحده عربی دیدار کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان شام روز گذشته با ارسال یک اعلامیه به رسانه‌ها گفته است که نماینده‌گان سیاسی این گروه امروز (دوشنبه) با هیئت ایالات متحده ملاقات می‌کنند.

در اعلامیه هم‌چنان تذکر یافته است که در این نشست نماینده‌گان پاکستان، امارات متحدۀ عربی و عربستان سعودی نیز حضور خواهند داشت.

هرچند در اعلامیۀ طالبان نیامده‌است که آیا نماینده‌های آنان با هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان نیز گفتگو می‌کنند یا خیر؟ اما ریاست اجرائیه در این باره ابراز خوشبینی کرده‌است.

این در حالی است که عمران خان صدراعظم پاکستان جمعه گذشته گفت زمینۀ گفتگوی طالبان با امریکا را برای هفدهم دسمبر (امروز) فراهم می‌سازد.

ریاست جمهوری افغانستان پیش از این در واکنش به دیدار هیئت امریکایی با نماینده‌های طالبان گفته است، حکومت افغانستان از تلاش‌های کشورها برای صلح افغانستان حمایت می‌کند، ولی گفتگوهای صلح با طالبان را تنها هیئت مذاکره کنندۀ تعیین شده از سوی حکومت به پیش خواهد برد.

در همین حال برخی کارشناسان سیاسی در بارۀ دیدار احتمالی نماینده‌های طالبان با هیئت افغانستان به دیده شک می‌نگرند.

احمد سعیدی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی می‌گوید، ممکن طالبان با این هیئت گفتگو نکند.

وی افزود:

"هیئت که رفته در رأس‌اش مشاور امنیت ملی رئیس جمهور است و با مشاورین شورای امنیت سعودی و قطر دیدار می‌کند نه با طالبان، طالبان تنها با امریکایان مذاکره می‌کند نه با دولت افغانستان، هم‌چنان طالبان حاضر هستند که با احزاب مذاکره کنند نه با دولت و هدف‌شان این است که بین دولت و احزاب درز و اختلاف ایجاد کنند و از آن بهره برداری کنند."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان در ادامۀ تلاش‌هایش پیش از این گفته‌است، امیدواری وجود دارد که تا پیش از برگزاری انتخابات افغان‌ها به یک توافق صلح دست یابند.

ریاست جمهوری افغانستان پیش از این گفته است، کشور‌های متحد افغانستان به‌شمول امریکا نقش تسهیل کننده در روند صلح را دارند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور قبلاً گفته‌است، به نماینده‌گی از حکومت و مردم افغانستان هیچ کشوری نمی‌تواند با گروه طالبان مذاکرات صلح را انجام دهد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG