لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

نشست مستقیم میان امریکا و طالبان روز دوشنبه در پاکستان برگزار می‌شود


امریکا و طالبان روز دوشنبه در بارۀ صلح افغانستان به طور مستقیم مذاکره می‌کنند.

عمران خان صدراعظم پاکستان دیروز این مطلب را در سخنرانی‌اش در جلسۀ در شهر پشاور بیان کرد.

روزنامه پاکستان تودی به نقل از عمران خان می‌نویسد که می‌گوید:

"اسلام آباد از راه حل صلح آمیز جنگ افغانستان حمایت می‌کند و در این زمینه همکاری خواهد کرد."

عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

عمران خان گفته که اکنون ایالات متحده از پاکستان نمی‌خواهد که بر ضد طالبان دست به کدام اقدام دیگر بزند، بلکه بر حل صلح آمیز قضیه افغانستان تأکید می‌کند.

او گفت، واشنگتن در این زمینه خواستار همکاری اسلام آباد شده‌است.

همزمان، وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید، امروز شنبه ۲۴ قوس ۱۳۹۷ وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و چین نشستی سه جانبه را در کابل برگزار می‌کنند و پروسه صلح افغانستان بخشی از اجندای آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

​در این میان، زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان در سفر هفته قبل خود به پاکستان از رهبران آن کشور خواست تا طالبان را به میز مذاکرات صلح حاضر کنند.

زلمی خلیل‌زاد در دور کنونی سفر خود با مقام‌های پاکستانی، افغان و روسی و هم‌چنان مقام‌های ناتو در باره صلح افغانستان گفتگو کرده‌است.

انتظار می‌رود که او در دو روز آینده با مقام‌های قطر و امارات متحدۀ عربی نیز ملاقات کند.

نصر الله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل و کارشناس سیاسی می‌گوید، زلمی خلیل‌زاد می‌خواهد برای تلاش‌های خود حمایت کشورهای منطقه و ناتو را کسب نماید.

نصر الله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل و کارشناس سیاسی
نصر الله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل و کارشناس سیاسی

وی افزود:

"سفر اخیر خلیل‌زاد یک پیام دارد که او کوشش می‌کند تا نظریات مختلف را جمع آوری کند و آنرا باید در دو پهلو دید، یکی این که کشورهای منطقه بشمول روسیه را متقاعد می‌سازد که در مذاکرات، از پروسه صلح حمایت کنند و از طرف دیگر، منظور سفرش به بروکسل این است که کشورهای متحد امریکا را در ناتو باید قناعت بدهد که این روند را موفقانه به پیش می‌برد. اگر آقای خلیل‌زاد بتواند که بازیگرهای را که در قضیه افغانستان بطور مستقیم و یا غیر مستقیم دخیل اند، قناعت بدهد، گام مثبتی خواهد بود، به پروسیه صلح."

پیش از این، زلمی خلیل‌زاد و شورای عالی صلح ابراز امیدواری کرده‌اند که حکومت و طالبان افغان تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در ۳۱ ماه حمل سال ۱۳۹۸ هجری شمسی برگزار خواهد شد، به توافق صلح برسند.

دور سوم سفر زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان در ۱۸ ماه دسیمبر به پایان می‌رسد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG