لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

تیم نظامی امریکا در مورد خروج قوای این کشور از سوریه با ترکیه گفتگو می‌کند


شماری از نیروهای امریکایی در حال نبرد در سوریه
شماری از نیروهای امریکایی در حال نبرد در سوریه

ریاست جمهوری ترکیه دیروز گفت یک تیم نظامی ایالات متحده برای گفتگو در بارۀ خروج نیروهای نظامی امریکا از سوریه با مقام‌های این کشور بحث و گفتگو می‌کند.

این تیم نظامی ایالات متحده قرار است در این هفته از انقره دیدن کند.

ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه پس از تصمیم هفته گذشتۀ رئیس جمهور امریکا مبنی بر خروج دو هزار عسکر امریکایی از سوریه دیروز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت:

"آن‌ها روی چگونگی همآهنگی خروج نیروها با همتایان‌شان بحث می‌نمایند."

با وجودیکه رهبران ایالات متحدۀ امریکا مدعی اند که گروه داعش را در سوریه شکست داده‌اند، اما منتقدین این اقدام رئیس جمهور دونالد ترمپ، نگران اند که هزاران عضو گروه جهادی داعش امکان دارد مناطق را در سوریه دوباره به دست آورند.

سخنگوی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان وعده داد که هیچ سؤالی در مورد یک قدم عقب نشینی، آسیب پذیری یا کُندی در مبارزه برعلیه داعش وجود نخواهد داشت.

ابراهیم کالین به عملیات در امتداد سرحد که در سال ۲۰۱۶ میلادی برعلیه داعش در شمال سوریه به راه انداخته شد، اشاره کرده گفت، انقره تمامی تدابیر را برای جلوگیری از خلاء قدرت بعد از خروج نیروهای امریکایی از سوریه اتخاذ می‌کند.

ابراهیم کالین همچنان گفت، مذاکرات میان وزرای خارجه و دیگر مقام‌ها به شمول دیدار پلان شده در واشنگتن در هشتم ماه جنوری سال آینده صورت خواهند گرفت.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه دیروز بعد از این که رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه با همتای امریکایی خود از طریق تیلیفون در ارتباط به همآهنگی خروج نیروهای امریکایی از سوریه صحبت کرد گفت:

"شاید رفت‌وآمد و دیدار مقامات دو کشور زود زود صورت بگیرد."

دستور دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا پس از آن صادر شد که انقره هشدار داد که عملیات را بر ضد گروه قطعات محافظت از مردم کُرد یا "وای. پی. جی" در شرق دریا فرات به راه می‌اندازد.

ایالات متحدۀ امریکا از سال‌هاست که نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کُردها "اس. دی. اف" را در مبارزه بر ضد گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش، حمایت می‌کرد.

شبه نظامیان "وای. پی. جی" بالای نیروهای دموکراتیک سوریه یا "اس. دی. اف" حاکمیت دارند.

انقره گروه "وای. پی. جی" را شاخۀ از گروه تروریستی "پی. کی. کی" می‌داند که از سال ۱۹۸۴ میلادی به این‌سو، بر ضد حکومت ترکیه عمل می‌کند.

اگرچه ترکیه اعلام کرد که عملیات نظامی اردوی این کشور را در مرز با ترکیه به تعویق می‌اندازد، اما یک کاروان نظامی ترکیه به منطقه مرزی البایلی ترکیه وارد شده‌است.

یک خبرگزاری خصوصی گزارش داد که قطعات این کاروان نظامی وارد سوریه نیز شده‌اند.

XS
SM
MD
LG